Hyundai stelde zijn aan Europese smaak aangepaste iX55 voor in Parijs. De grote zevenzitter wordt aangedreven door een drieliter-turbodiesel met common rail die is gekoppeld aan Hyundai's eerste zestrapsautomaat. De V6-diesel levert 240 pk bij 3.800 o/m en heeft tussen 1.750 en 3.500 o/m permanent 451 Nm aan koppel klaar staan. Daarmee laat de zware zevenzitter zich in 10,4 seconden naar 100 km/h sleuren. Het normverbruik bedraagt 9,4 l/100 km.
Bij de overgang van Veracruz naar iX55 werd ook aan het uiterlijk gesleuteld om de SUV beter bij de i10, i20 en i30 te laten aansluiten. Ook het onderstel en het stuur werden aangepast aan de Europese rijstijl, die wat "gespierder" is dan de Amerikaanse. Verder neemt de iX55 erg veel over van de Veracruz, zoals de grote bodemvrijheid en de semi-permanente vierwielaandrijving. Daarmee kan hij gemakkelijk zware lasten trekken besneeuwde of glibberige wegen bedwingen.
Uiteraard zijn de zeven zitplaatsen behouden, zodat Hyundai kan opscheppen met de moduleerbaarheid. Door de twee noodzitjes in de koffer weg te klappen, komt 598 liter aan stouwruimte vrij. Klap ook de middelste zitrij weg en er kan tot 2.457 liter mee. Verder belooft de Koreaanse constructeur dat het comfort meer dan weldadig dankzij een zeer uitgebreide uitrusting en moet ook de veiligheid op een hoog peil staan dankzij zes airbags, ESP en extra krachtige remmen in vergelijking met de Amerikaanse markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!