Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Elektrische Hyundai Kona EV onthult zijn rijbereik

Geschreven door Kevin Kersemans op 07-03-2023

De nieuwe Hyundai Kona werd ontwikkeld als EV, maar zal ook verkrijgbaar zijn als hybride en met een benzinemotor. De elektrische variant komt als Standard en als Long Range, maar wat wil dat zeggen voor het rijbereik?

De Hyundai Kona werd pas in 2017 geïntroduceerd, maar toch komen de Koreanen al aanzetten met een volledig nieuwe generatie. Die pakt uit met een ietwat futuristische en in ieder geval veel dynamischere look dan het huidige model, dat er met zijn 'ontdubbelde' koplampen wel origineel uitziet, maar ook een beetje braaf – al geldt dat laatste minder voor de sportieve N-versie. De aerodynamica werd niet verwaarloosd, want het koetswerk pronkt met een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27.

Hyundai Kona 2023

Groeistuip

Hyundai benadrukt dat de nieuwe Kona in eerste instantie ontwikkeld werd als EV en dat daarna pas de hybride- en benzineversies werden uitgewerkt. De omgekeerde werkwijze als bij de vorige generatie dus (en bij heel wat andere modellen). In vergelijking met zijn voorganger groeide de nieuwe Hyundai Kona naast 2,5 cm in de breedte ook zo'n 15 cm in de lengte, waardoor de nieuweling in totaal 4.355 mm lang is lang is.

Van die groeistuip zit 6 centimeter in de wielbasis, wat een ruimer interieur impliceert. Daarvan weten we al dat het een infotainmentscherm van 12,3 duim omvat en dat de versnellingspook verplaatst werd naar de stuurkolom, waardoor er extra plaats vrijkomt op de middentunnel. Het koffervolume van de elektrische versie bedraagt 466 liter, de frunk in de voorzijde doet daar nog eens 27 liter stouwruimte bovenop.

Rijbereik Hyundai Kona Electric?

De nieuwe Hyundai Kona wordt dus aangeboden als ICE (enkel verbrandingsmotor), als HEV (zelfladende hybride) en als EV (100% elektrisch). De elektrische Hyundai Kona krijgt net als de Ioniq 6 gepixeliseerde lichtstrips, zowel voor- als achteraan. Op de benzine- en hybrideversie is die lijn gewoon vol, terwijl die ook voorzien zijn van spatbordranden in zwarte plastic die de elektrische versie niet heeft. Elke motorisatie zal ook te bestellen zijn als sportiever uitgedoste N-Line, het is nog niet duidelijk of de Kona N een opvolger krijgt,

De nieuwe Hyundai Kona EV wordt aangeboden als Standard Range en als Long Range. De Standard Range combineert een 115 kW sterke elektromotor met een accupakket van 48,4 kWh, de Long Range zet daar 160 kW en 65,4 kWh tegenover. Het maximale koppel van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 255 Nm. Naar de prestaties blijft het nog raden, Seoul geeft wel het rijbereik mee: als Standard Range geraakt de Hyundai Kona EV 324 kilometer ver op een batterijlading, bij de Long Range bedraagt de range zelfs 490 kilometer.

De elektrische huishouding van de elektrische Hyundai ondersteunt laden op 400 V. Aan een snellader zou het laden van 10 % tot 80 % van de batterijcapaciteit niet meer 41 minuten in beslag nemen.

Hyundai Kona EV 2023

Belgische prijs en leveringen?

De eerste leveringen van de ICE en HEV-varianten zijn gepland voor de zomer van 2023. De komst van de in Europa gebouwde Hyundai Kona Electric is voorzien voor het najaar. Over de prijs wil de Belgische invoerder Astara enkel kwijt dat die tussen die van de Bayon en de Tucson zal gaan liggen. In de loop van maart weten we normaal gezien hoeveel de nieuwe Hyundai Kona echt kost.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten