Dat heb je eveneens goed gelezen, de Clubman staat ook niet meer in het lijstje. Zijn rol wordt overgenomen door de Mini Aceman, al laat die zich pas in april 2024 zien.
Waarmee we eigenlijk quasi onmiddellijk naar het interieur kunnen. Want ondanks de generatiewissel blijft de Mini bijzonder herkenbaar. Zowel qua looks als qua afmetingen trouwens. De overhangen zouden wel wat korter moeten zijn (al krijgen we daar voorlopig geen definitief uitsluitsel over), waarmee de grootste kritiek op de Mini – dat hij visueel te groot zou zijn geworden – wat wordt gecounterd.
Verder zullen waarschijnlijk de andere achterlichtunits opvallen (de koplampen werden min of meer gerecycleerd. Op hun nieuwe ledsignatuur en het ontbreken van een omlijstingen na dan), net als de achthoekige grille (waar dat voorheen een zeshoekig exemplaar was), de weggelaten wielkastplastics en zijschorten en de voortaan in de portieren geïntegreerde grepen. Een minimalistischer design dat Oliver Heilmer, tekenchef bij Mini, Charismatic Simplicity doopte.
Die visuele evolutie gaat eigenlijk hand in hand met de technische ontwikkeling. De nieuwe Mini bouwt namelijk op het FAAR-platform, wat in essentie een evolutie is van het UKL1-chassis waar de huidige generatie op steunt.
Batterijen en benzine
Een onderbouw die zowat alle vormen van aandrijving kan huisvesten. Wat betekent dat – hoewel deze vijfde generatie initieel gelanceerd wordt als EV – de Mini ook nog op benzine zal rijden. Motorische opties die echter later aan het portfolio zullen worden toegevoegd.
Zij die dus vandaag al willen karten – die typische Mini rijeigenschappen zouden namelijk eveneens gevrijwaard moeten blijven – moeten dat doen op batterijen. Als Cooper E heb je 40,7 kWh ter beschikking, de Cooper SE doet daar met 54,2 kWh nog een schepje bovenop. Eenzelfde stramien wat het vermogen betreft: van 184 pk en 290 Nm voor de Cooper E gaat het naar 218 pk en 330 Nm voor de Cooper SE. Daarmee staat die laatste trouwens in 6,7 seconden aan 100 km/u, wat 6 tienden sneller is dan de wat meer getemperde versie.
Door zijn grotere accucapaciteit trekt de Cooper SE trouwens ook aan het langste eind wat rijbereik betreft: 402 versus 305 km. Aldus de WLTP-testcyclus. Moet je terug aan de stekker, dan kan dat aan 11 kW op wisselstroom en 95 kW op gelijkstroom. Je vindt dat snellaadvermogen nogal laag? Weet dan dat dat voor de Cooper E nog zakt tot 75 kW.
Het zit vanbinnen
Zoals al gezegd, hakt de Mini de band met zijn voorganger pas echt door binnenin. Met ook daar – net als aan de buitenkant – een minimalistisch design dat de insteek van deze vijfde generatie weer steviger aan de oer-Mini dient te haken. Centraal staat dus niet veel meer dan een gigantisch aanraakscherm (de 240 millimeter in diameter metende Mini Interaction Unit) waarmee je in principe je hele Mini bestuurt. Van de navigatie over de klimaatregeling en de weergave van je snelheid tot de graad van ondersteuning die je wil van de elektronische assistentie die in belangrijke mate werd toegevoegd, alles wordt bepaald met kliks en swipes.
Net onder die schijf staan wel nog een aantal fysieke knoppen, zoals de schakelaar waarmee je je ‘Experience’ kan kiezen. Mini’s voor wat we bij BMW kennen als de My Mode’s. Te weten, een resem voorgeprogrammeerde settings voor interieurverlichting, schermachtergronden en – eventueel – stuur- en gasrespons.
Enigszins in contrast met die verregaande digitalisering – achter het aanraakscherm loopt het op Android Open Source gebaseerde Mini Operating System 9 – opteert Mini voor zijn aankleding voor de gezelligheid van stof. De kleur, stijl en kwaliteit van de bekleding van boordplank en deurpanelen wordt bepaald door een van de vier trims die je kiest (Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works). Anders gesteld: extra huiselijkheid kan, mits opleg.
Prijzen zijn er – uiteraard – nog niet. Maar gezien de bijkomende volwassenheid die je krijgt in zowel aankleding als – allicht – rijgedrag, gaan we er gemakshalve vanuit dat die aanzienlijk hoger zullen liggen dan wat je vandaag betaalt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!