Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / IAA 2023 | En daar is de Mini Countryman!

Geschreven door Steven Appelmans op 01-09-2023

Mini bracht ineens ook de nieuwe Countryman mee naar de IAA in München. En dat het een ‘man’ is mag duidelijk wezen. Want wat is dat SUV-tje groot geworden!

Nog eens 13 centimeter erbij in de lengte en 6 in de hoogte – waarmee de Countryman nu 4,43 meter lang, 1,84 meter breed en 1,66 meter hoog is – dat maakt van deze Mini eigenlijk een maxi. Waarmee de bonzen eindelijk een droom in vervulling zien gaan. Doordat de Countryman nu écht als een volwaardige familiewagen passeert, hoeft Mini zijn clienteel niet meer richting moederhuis – in casu BMW – te sturen eens er 'klein mannen' op het toneel verschijnen.

Dat hoeven zelfs niet eens kleuters te zijn. Dankzij zijn wielbasis van 2,69 meter – wat bijna 10 centimeter meer is dan voorheen – kunnen ook adolescenten makkelijk inschuiven achterin. Temeer daar ze er niet alleen meer been- maar ook 2,5 centimeter meer schouderruimte krijgen toebedeeld. Bovendien kan er 13 centimeter geschoven worden met de tweede zitrij, waardoor – als de plekken vanachter leeg blijven – de 460 liter aan bagageruimte wat kan worden gerekt. Of je klapt de achterbank gewoon neer, dan vergroot je dat volume ineens tot 1.450 liter.

Mini-malisme

Naar design toe volgt de Countryman de stijlrichting die ook de nieuwe Mini Cooper in ingeslaan. Charismatic Simplicity dus, wat voor de Countryman vooral betekent dat hij het qua styling wat meer ingetogen houdt. Zonder daarbij te raken aan zijn typische karakteristieken. Want, opnieuw naar analogie met de Mini Cooper, blijft de Countryman instant herkenbaar.

We laten het zoek-de-verschillen-spel dan ook graag achterwege en focussen meteen op het grootste esthetische onderscheid: de artistiek gesculpteerde C-stijl. Een koetspaneel met meer dan één functie . Naast scheiding tussen achterdeur en koffer, is het ook het visuele uithangbord van de versie die je hebt gekozen.

Want – we vallen in herhaling, we know – ook hier vallen er, net als bij de Mini Cooper, vier trims voor zowel exterieur als interieur met elkaar te combineren (Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works). Waarbij de wolligheid van de boordplank – dat met zijn minimalisme en grote centrale aanraakcirkel uiteraard ook inwisselbaar is met de Mini Cooper – voor een groot stuk bepaald wordt door het uitrustingsniveau dat je uiteindelijk kiest.

Met diesel?

Terug dan naar de verschillen met de Mini Cooper, onderscheid dat we vooral vinden onder de kap. In tegenstelling tot de Mini Cabrio en 3- en 5-deurs komt de Countryman bijvoorbeeld met vierwielaandrijving. Initieel heb je daar dan de volelektrische Countryman SE ALL4 voor nodig. Een versie die 313 pk en 494 Nm haalt uit zijn beide elektromotoren. Dik 100 paarden meer dus dan waar de louter op de voorwielen aangedreven Countryman E – 204 pk en 250 Nm – op trakteert.

Waarden die sterk lijken op die van de BMW iX1, wat niet toevallig is, aangezien beide modellen hun technische basis delen. Al krijgt de Countryman desondanks een aantal upgrades ten opzichte van de iX1. Zo kan de Mini tot 150 kW aan op gelijkstroom (tegenover 130 kW voor de BMW), terwijl op wisselstroom de maximale laadcapaciteit 22 kW bedraagt. Ook dat is het dubbele van wat de iX1 vermag.

Of de Countryman ook verder raakt op de 64,7 kWh aan batterijvermogen die hij (vermoedelijk wegens nog niet officieel bevestigd) deelt met de iX1, is echter koffiedik kijken. Die gegevens willen de Duitsers blijkbaar nog niet kwijt. Maar, aangezien de Countryman kan pochen met een puike Cx van 0,26 (tegenover 0,31 voor de vorige generatie) vermoeden we dat hij ook daar niet ver zal zitten van de 417-439 kilometer (wat BMW opgeeft als rijbereik voor de iX1 xDrive30).

Later volgen dan nog een resem verbrandingsmotoren, waartussen – anders dan bij de Mini Cooper – een diesel zou staan. Nog anders dan bij de kleinste van de familie, is dat de Countryman je de keuze geeft tussen een comfortabele of een meer dynamische chassisafstelling. Voor dat laatste dien je wel optioneel terug te vallen op frequentiegevoelige dempers die ineens ook de rijhoogte met 15 millimeter doen afnemen. Dixit Mini zou dat de sowieso al bijzonder indrukwekkende voertuigcontrole alleen maar doen toenemen. In hoeverre je daar dan een nier bij dreigt in te schieten door het extra gehos – helemaal in combinatie met de 20-duimers die je desgewenst onder de Countryman kan schroeven – krijgen we evenwel niet te lezen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten