Jaguar heeft grootste ambities in de wereld van de elektrische auto. De I-Pace, een ‘compacte’ SUV, heeft een batterij met een capaciteit van 90 kWh, wat hem een theoretisch rijbereik van 480 kilometer geeft. Of anders gezegd: dat Tesla en zijn toekomstige Model Y zich maar schrap zetten. Uiteraard kan de auto snelladen aan maximaal 100 kW, waarbij hij op 45 minuten 80 procent van zijn batterij kan volproppen. En net zoals in de Nissan Leaf heb je het rempedaal bijna nooit nodig. Als je het gaspedaal lost, zal de auto remmen op de motor terwijl die stroom recupereert. Het rempedaal zou enkel nog dienen voor noodstops.
WLTP
Het aangekondigde rijbereik van 480 kilometer haalt hij op de meer realistische WLTP-cyclus, wat hem een reëel bereik van 350 tot 400 kilometer zou moeten geven. Niet slecht voor een elektrische SUV. Temeer omdat de prestaties helemaal niet kinderachtig zijn, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,8 seconden. Al is dat met een vermogen van 400 pk en een koppel van 696 Nm nu ook niet zo verwonderlijk. Jaguar belooft verder een voorbeeldig rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt als gevolg van de inplanting van de batterij: het ligt liefst 13 centimeter lager dan dat van een F-Pace. Bovendien heeft de SUV een gewichtsverdeling van 50:50 en kan hij als optie met luchtveren worden besteld.
Praktisch en met kunstmatige intelligentie
Omdat de elektromotoren rechtstreeks op de assen zijn bevestigd, biedt de I-Pace veel binnenruimte en slikt zijn koffer liefst 653 liter. De I-Pace is verder de eerste Jaguar die het infotainmentsysteem Touch Pro Duo krijgt dat is ingewijd door de Range Rover Velar. Het wordt gekoppeld aan het InControl Remote zodat je een hele reeks functies van de auto van op afstand kan bedienen, en dat kan ook met de stemcomputer Alexa van Amazon. Verder is het navigatiesysteem aangepast aan het elektrisch rijden. Het kijkt naar de topografie van de geplande route en naar de gegevens van eerdere trajecten, zoals bijvoorbeeld de rijstijl. Op die manier kan het systeem het rijbereik en het laadpeil preciezer berekenen. De software van het infotainment, de telematica en de energiecontrole van de batterij van de I-Pace wordt ‘over the air’ (draadloos) bijgewerkt zodat ze steeds up-to-date is. Uiteraard heeft al die technologie zijn prijs: de basisprijs is vastgelegd op 78.990 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!