Ook interessant: gedetailleerde test van de Jaguar XE 2.0 D 180
Jaguar blijft zijn XE-gamma dus verder uitbreiden. De laatste nieuwigheid? Vierwielaandrijving in combinatie met de tweeliter-diesel Ingenium van 180 pk. Die zou het moeten kunnen opnemen tegen de andere premiummodellen binnen het genre, zoals de Audi A4 Quattro, de BMW 3-Reeks xDrive en de Mercedes C-Klasse 4Matic. Het systeem werkt met een meerschijvenkoppeling die indien nodig in nauwelijks 165 milliseconden koppel naar de voortrein kan sturen, zo kondigt Jaguar aan.
Deeltijds
De ‘vierwielaangedreven’ XE blijft dus in feite een auto met achterwielaandrijving, want de beweging wordt eerst doorgegeven aan de achterwielen en het koppel wordt pas naar voren afgeleid wanneer de omstandigheden dit vereisen. Op die manier kan de auto zijn evenwicht behouden en zich stabiliseren in de meest delicate situaties, zoals bijvoorbeeld in slechte weersomstandigheden.
Aanpassing aan het terrein
De vierwielaandrijving van de XE wordt bovendien ondersteund door een wegdekafhankelijke elektronische sturing die in grote lijnen gebaseerd is op het Terrain Response van Land Rover. Bij Jaguar vervangt dit systeem, dat AdSR (Adaptive Surface Response) gedoopt werd, de rijstanden Regen, IJzel en Sneeuw van de Jaguar Drive Control en het optimaliseert ook de trekkracht. Op dit moment kan deze vierwielaandrijving enkel gecombineerd worden met de achttrapsautomaat van ZF.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!