De gestroomlijnde nieuwe Jaguar XJ breekt met zijn verleden en is geïnspireerd op de recente XF en XK. Zo wil het merk een nieuwe generatie klanten verleiden. Het panoramische open dak, in het verlengde van de voorruit, zorgt voor een extra gedurfde toets en draagt bij tot het profiel van de daklijn. Om gewicht te besparen maakt de structuur van het Engelse topmodel gebruik van aluminium, maar ook van magnesium en composietlichtmetalen. En om toch een beetje trouw te blijven aan de traditie, zal de XJ verkrijgbaar zijn met twee wielbasissen. Zo meet hij 5,12 of 5,25 meter.
De grote luxeberline is ontworpen om plaats te bieden aan vijf volwassenen, die hun bagage kwijtkunnen in een koffer van 520 liter. In de versie met lange wielbasis beschikken de achterpassagiers over 125 millimeter meer beenruimte. Binnenin worden het artisanaal leder en het fijne houtwerk geaccentueerd door details in chroom of in zwarte pianolak. Want zelfs met een modern kleedje moet de XJ aan zijn status denken. Dat geldt ook voor het weggedrag. Daarom is hij voor het comfort en de veiligheid van de inzittenden en van de bestuurder voorzien van een pneumatische ophanging, een continu variabele schokdemping en een actieve differentieelsturing (ADC).
Om de zestrapsautomaat te bedienen beschikt de XJ-bestuurder over de ondertussen kenmerkende JaguarDrive Selector, maar daarnaast zal hij ook een beroep kunnen doen op bedieningen aan het stuur. Onder de motorkap zal het Indisch-Britse merk drie mogelijkheden aanbieden: een diesel en twee benzinemotoren. Deze krachtbronnen kennen we allemaal uit de XF en de XK, meer bepaald de drie liter grote V6-diesel van 275 pk en de vijfliter-V8 met 385 en 510 pk. Die zorgen voor optrektijden van 0 tot 100 km/h tussen 4,9 en 6,4 seconden. De drieliter-turbodiesel AJ-V6D zal een gemengd normverbruik hebben van 7 l/100 km (CO2-uitstoot van 184 g/km).
Een luxewagen moet natuurlijk naast verfijnde motoren en materialen ook een uitgebreide uitrusting kunnen voorleggen. De nieuwe XJ zal daarom vier afwerkingsniveaus bieden, met verschillende soorten kleuren, hout en leder. De bestuurder krijgt de gegevens met betrekking tot de motor te zien op een virtueel dashboard. Qua infotainment is een multimediasysteem voorzien met harde schijf of een Bowers & Wilkins-systeem van 1.200 watt, dat alles gestuurd via een Dual View aanraakscherm van 8 duim waarop de voorste passagier een film kan bekijken zonder de bestuurder te storen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!