Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Jeep Gladiator komt ook naar Europa

Geschreven door Alain Devos op 29-11-2018

Er waren weken geleden al foto’s en heel wat gegevens gelekt, in Los Angeles beleefde de Jeep Gladiator zonet zijn officiële wereldpremière.

Of dat ook interessant nieuws is voor ons? Eigenlijk wel, want de auto komt loop 2020 naar Europa. Voorlopig moeten we het echter doen met de specificaties van deze Amerikaanse versie. Of versies, want er zijn een Sport, een Sport S, een luxueuzere Overland en een ruigere Rubicon.

Op basis van Wrangler

Origineel is de auto best wel. Jeep is altijd al dé 4x4-specialist van Noord-Amerika geweest, maar het gamma moest het vaak zonder pick-up stellen. Terwijl het publiek er daar blijkbaar wel om vroeg. En kijk, het is er dus toch eindelijk toch nog eens van gekomen.

Als basis dient de recent zowat volledig vernieuwde Wrangler, Jeep maakt zich dan ook sterk dat de Gladiator de meest terreinvaardige middelgrote pick-up ooit wordt. De wielbasis is wel zo’n 50 centimeter langer dan de vijfdeursversie van die Wrangler, kwestie van zowel veel zit- als de nodige laadruimte (in de bak) te garanderen.

Verwijderbare portieren

De auto komt natuurlijk met ladderchassis én standaard vierwielaandrijving, er zijn ook vergrendelbare differentiëlen voor en achter. En hij krijgt evengoed de verwijderbare portieren die we van al van de “gewone” Wrangler kennen. Vervaardigd uit aluminium trouwens, dat lichtere materiaal wordt ook voor (onder meer) de motorkap en een deel van de achterzijde gebruikt.

Een zogeheten softop kan ook, daarmee maak je van de pick-up desgewenst een cabrio. Of zelfs een break. Als de 1,5 meter diepe laadbak nog niet groot genoeg blijkt, kan je immers ook de achterbank platleggen. Voorin wordt het interieur van – je raadt het al – de Wrangler overgenomen, met dus ook hetzelfde infotainment.

Geen viercilinder?

Bij de commercialisering loop 2019 zal de auto enkel met een 3,6 liter-V6 van een kleine 290 pk kunnen worden besteld, later volgt er alvast voor de lokale markt ook een 3 liter-diesel van een dikke 260 paarden én 600 Nm koppel. Over de 2 liter-turbo op benzine van de Wrangler wordt niet gesproken. Misschien doen de Amerikanen dat wel als ze er over een kleine twee jaar toch Europa mee aanvallen.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten