Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Jeep Grand Cherokee

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-04-2009

Op het salon van New York werd de vierde generatie van de Jeep Grand Cherokee ingewijd. Die werd enerzijds levendiger op de weg en kreeg anderzijds een nieuw systeem met vijf terreininstellingen.

De nieuwe Grand Cherokee, die in Europa wordt verwacht in de loop van 2010, verschilt sterk van het huidige model. Om te beginnen qua look, maar ook en vooral door zijn structuur, zijn motoren (die uiteraard minder gulzig zijn), zijn afwerking en zijn rijhulpsystemen. Zo verdwijnt in de Verenigde Staten de 4.7-V8 uit de catalogus, net zoals de sportieve en buitensporige SRT-8. In de plaats komt er een V6 3.6 Flex Fuel met variabele timing, die zuiniger is (brandstofbesparing van 11 %), en met 284 pk tegelijk krachtiger is dan de 231 pk sterke V8 van 4,7 liter die hij vervangt. De 5.7 Hemi-V8 van 365 pk blijft echter verkrijgbaar. Voor Europa zal er natuurlijk een diesel op het programma staan.

Jeep heeft zijn grote terreinwagen uitgerust met een pneumatische ophanging Quadra Lift. Daarmee kan de bodemvrijheid vari?ren van 16,8 centimeter (parking) tot 28,2 centimeter (off-road 2). Voor het comfort op asfalt werd het onderstel volledig opnieuw ontwikkeld, met een nieuwe onafhankelijke ophanging en een versterkte koetswerkstructuur. De Grand Cherokee verloochent echter zijn familiegenen niet en beschikt nog altijd over echte terreincapaciteiten. Jeep introduceert het Selec-Terrain, dat net zoals het vergelijkbare systeem bij Land Rover rekening houdt met de rijomstandigheden, en dat de volgende instellingen omvat: automatisch, zand/slijk, sport, sneeuw of rotsen. De gekozen instelling be?nvloedt de motorsturing, het remsysteem, de stabiliteitscontrole, de automaat, de tractiecontrole, de ophanging en het gaspedaal.

Aan de buitenkant krijgt de Grand Cherokee een verfijndere stijl, die wordt doorgetrokken in het interieur. Het 4,5 centimeter langere koetswerk en de nieuwe architectuur van het model bieden meer interieurruimte voor de inzittenden en de bagage. Verder heeft Jeep de nodige aandacht besteed aan de look van het model en de kwaliteitsindruk binnenin. We mogen dus een verzorgd interieur verwachten, wat wel nodig is om te wedijveren met de referenties van het segment, met BMW en Mercedes op kop.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten