UPDATE: Belgische prijzen!
De orderboeken voor de Kia EV3 zijn geopend, de eerste exemplaren zouden dit najaar geleverd moeten worden. In een eersta fase betreft het de Long Range-variant met een batterij van 81,4 kWh, later volgt de Standard Range met compacter accupakket van 58,3 kWh.
- Kia EV3 Business Standard Range : 36.890 €
- Kia EV3 Earth Standard Range : 39.490 €
- Kia EV3 Business Plus Standard Range : 42.790 €
- Kia EV3 Business Long Range : 41.190 €
- Kia EV3 Earth Long Range : 44.290 €
- Kia EV3 Business Plus Long Range : 47.590 €
- Kia EV3 GT Line Long Range : 50.390 €
Elektrische SUV
EV6, EV9 en nu EV3: de drie elektrische SUV’s van Kia delen allemaal de E-GMP-onderbouw. De verschillende tailles van de drie modellen laten daarbij meteen zien hoe modulair dat platform wel is. Want de EV3 is wel degelijk een volle maat kleiner dan de EV6, laat staan dan de kolossale EV9. Met een slordige 4,30 meter in de lengte, 1,85 meter in de breedte en 1,56 meter in de hoogte is de EV3 te vergelijken met een iets meer gedrongen Kia Niro. Weliswaar met een even ruim – zo niet ruimer – interieur.
De wielbasis (2,68 meter) van de nieuwe Kia EV3 is namelijk identiek aan die van de Kia Sportage, wat meteen veel zegt over de plaats die je op de achterbank kunt verwachten. En met een laadvolume van 460 liter (uit te breiden tot 1.250 liter als je de tweede rij neerklapt) slaat de EV3 in het C-segment evenmin een mal figuur.
Het is wel niet de breedste cargoruimte die we al hebben gezien, terwijl je de dubbele vloer in zijn laagste stand moet leggen (met een hoge rand tot gevolg) wil je het maximale halen uit de laadcapaciteiten van de Kia EV3. Nu goed, als de koffer niet zou volstaan, kun je optioneel nog altijd een trekhaak toevoegen waaraan je tot 1 ton mag hangen. En in de neus zit nog een ‘frunk’ van 25 liter.
Netflix
Ook voor bestuurder en voorste passagier is er weinig reden tot klagen. Kia werkte de middentunnel volledig open, wat zowel het opbergvolume als het ruimtelijke gevoel ten goede kwam. Om je er ook thuis te voelen kleedden de Koreanen alles af met stofjes en zachte materialen. Kia spreekt zelf van een ‘living room’, en aangezien er zelfs in een salontafel werd voorzien (het blad op de middentunnel laat zich uittrekken tot een soort tafeltje), gaan we dat niet tegenspreken.
Eind dit jaar wordt dat huiselijke gevoel trouwens nog versterkt, want Kia wil dan streamingdiensten gaan toevoegen aan zijn infotainmentsysteem – waardoor je niet langer alleen bij Tesla zou kunnen Netflix-and-chill’en in de auto. Gesproken over dat multimediasysteem, dat werd integraal overgenomen van de EV9, inclusief het breedbeeldscherm. Ook in de EV3 kijk je dus op een tellerpartij van 12,3 duim, bedien je de airco op het daaraan grenzende 5 duim grote displaytje om vervolgens via de verschillende entertainmentmodules te swipen via het eveneens 12,3 duim grote aanraakscherm.
Hoeken en kanten
Nog van die EV9 geleend: het algemene koetswerkdesign, schatplichtig aan Kia’s zogenoemde Opposites United-vormtaal. De EV3 heeft duidelijk naast de grootste elektrische SUV van het merk gelegen – vooral dan wat het front betreft – al is het geen exacte kopie geworden. Er zitten namelijk veel meer hoeken en kanten aan de EV3, misschien zelfs iets te veel. We laten iedereen zelf oordelen welke stijloefening het meest geslaagd is.
Los van die persoonlijke voorkeur staat de aerodynamische efficiëntie. Dankzij onder andere een actieve flap in de voorbumper, de lange kofferspoiler en de boattail-vorm (lees: de voorkant is iets breder dan de achterkant) wordt de wind met zo weinig mogelijk weerstand rond de koets geleid. Het resultaat? Een Cx-waarde van 0,27 (0,267 om precies te zijn). Die gunstige stroomlijn zal allicht bijdragen tot het gigantische rijbereik...
Batterij en rijbereik
Want ja, een WLTP-actieradius van 600 kilometer is voor een auto in dit segment ontzagwekkend. Voor dat rijbereik heb je dan wel de Long Range-uitvoering nodig, met zijn 81,4 kWh (netto) grote lithium-ionbatterij. Die is nog van de NMC-soort (nikkel-mangaan-kobalt); Kia werkt weliswaar aan een LFP-alternatief (lithium-ijzerfosfaat), maar dat is blijkbaar niet tijdig klaar geraakt voor de productie van de EV3.
Ook de kleinere, 58,3 kWh-batterij (ook netto) van de Standard Range is een NMC-exemplaar. Met dat pakket raak je officieel trouwens nog altijd een aantrekkelijke 410 kilometer ver. Laden is wel een dingetje. De EV3 houdt het namelijk bij een 400-voltarchitectuur, tegenover 800 volt voor de EV6 en EV9. Daardoor zul je aan de snellader wat langer moeten stilstaan: met de Long Range haal je maximaal 128 kW op gelijkstroom, bij de Standard Range is dat nog 102 kW. Wisselstroom laden kan driefasig met 11 kW, al liet Kia al weten dat de EV3 in 2026 er een optionele 22 kW-omvormer bijkrijgt.
iPedal en ChatGPT
Qua aandrijving is er geen keuze: elke EV3 is uitgerust met een synchroonmotor van 204 pk en 284 Nm die de voorwielen aandrijft. Al liet Kia al verstaan dat er op termijn versies zouden volgen met twee motoren, waaronder zelfs een echte GT.
De Koreanen geven verder nog mee dat we een ‘premium’ elektronische ondersteuning mogen verwachten, genre een adaptieve cruisecontrol met automatische rijstrookwissels of een geavanceerde parkeerassistent. Qua bediening zou je de eenpedaalsturing nog meer moeten kunnen verfijnen via het iPedal 3.0, terwijl je met al je levensvragen terecht zou kunnen bij de door ChatGPT ondersteunde spraakassistent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!