Op het salon van Chicago (dat nog loopt tot 21 februari) heeft Kia de Niro onthuld. Deze hybride cross-over maakt gebruik van de technologie die voorgesteld werd in de conceptcar Hyundai Ioniq. Hij koppelt een 1.6 GDi-viercilinder met 105 pk aan een elektromotor met 43 pk en een gerobotiseerde DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Een geheel dat goed is voor 148 pk. Verder rust de stads-SUV op het nieuwe platform van de Koreaanse constructeur, dat voorbestemd is voor zijn 'groene' voertuigen, namelijk hybrides, oplaadbare hybrides en elektrische auto's.
Anders rijden
Het Koreaanse merk belooft met deze hybride oplossing een zachter rijgedrag. De DCT-bak moet de zogenoemde HUV (voor Hybrid Utility Vehicle) op zijn beurt meer dynamisme bijbrengen. De ingenieurs van Kia hebben eveneens aandacht besteed aan de recuperatie van de energie die vrijkomt bij het remmen, waardoor de Niro lineairder zou vertragen dan andere hybride modellen. Een virtuele coach moet de bestuurder helpen om tijdig van het gas te gaan en/of te remmen. Dankzij al die technologie kan de Niro uitpakken met een gemiddeld verbruik van 4,7l/100 km volgens de Amerikaanse normcyclus.
Rijhulpsystemen
Een technisch hoogstandje is ook de Predictive Energy Control. De elektronica maakt daarvoor gebruik van navigatiegegevens om te anticiperen op de weg voor de auto en op basis daarvan de werking van het aandrijfgeheel aan te passen. Een oplossing die al bestaat in de 'Duitse luxewagens', zoals Kia graag preciseert. Verder is het volledige arsenaal aan actieve en passieve rijhulpsystemen beschikbaar. Zelfs een automatische ontwaseming van de auto is van de partij. Op entertainmentgebied is het multimediasysteem compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. De Niro zal ook te zien zijn op het salon van Genève, begin maart.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!