Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kia Niro: hybride stads-SUV

Verwachte lancering : 01-10-2016

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-02-2016

De Kia Niro, een hybride stads-SUV, werd zopas onthuld op het salon van Chicago. De nieuwkomer wijdt een nieuw hybride aandrijfgeheel in bij de Hyundai-groep, met een 1,6-liter en een DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Op het salon van Chicago (dat nog loopt tot 21 februari) heeft Kia de Niro onthuld. Deze hybride cross-over maakt gebruik van de technologie die voorgesteld werd in de conceptcar Hyundai Ioniq. Hij koppelt een 1.6 GDi-viercilinder met 105 pk aan een elektromotor met 43 pk en een gerobotiseerde DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Een geheel dat goed is voor 148 pk. Verder rust de stads-SUV op het nieuwe platform van de Koreaanse constructeur, dat voorbestemd is voor zijn 'groene' voertuigen, namelijk hybrides, oplaadbare hybrides en elektrische auto's.

Anders rijden

Het Koreaanse merk belooft met deze hybride oplossing een zachter rijgedrag. De DCT-bak moet de zogenoemde HUV (voor Hybrid Utility Vehicle) op zijn beurt meer dynamisme bijbrengen. De ingenieurs van Kia hebben eveneens aandacht besteed aan de recuperatie van de energie die vrijkomt bij het remmen, waardoor de Niro lineairder zou vertragen dan andere hybride modellen. Een virtuele coach moet de bestuurder helpen om tijdig van het gas te gaan en/of te remmen. Dankzij al die technologie kan de Niro uitpakken met een gemiddeld verbruik van 4,7l/100 km volgens de Amerikaanse normcyclus.

Rijhulpsystemen

Een technisch hoogstandje is ook de Predictive Energy Control. De elektronica maakt daarvoor gebruik van navigatiegegevens om te anticiperen op de weg voor de auto en op basis daarvan de werking van het aandrijfgeheel aan te passen. Een oplossing die al bestaat in de 'Duitse luxewagens', zoals Kia graag preciseert. Verder is het volledige arsenaal aan actieve en passieve rijhulpsystemen beschikbaar. Zelfs een automatische ontwaseming van de auto is van de partij. Op entertainmentgebied is het multimediasysteem compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. De Niro zal ook te zien zijn op het salon van Genève, begin maart.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten