Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Elektrische Kia EV6 onthult al zijn geheimen - update: prijs

Geschreven door Steven Appelmans op 30-03-2021

Kia lichtte eerder al een tipje van de EV6-sluier, maar heeft tot vandaag gewacht om ook het achterste van zijn tong te laten zien. Dit zijn we daarbij extra te weten gekomen.

>>> Update: inmiddels hebben we de Belgische prijzen!

We wisten wel al wat van de EV6. Dat er een grote technische inwisselbaarheid was met de Ioniq 5 van Hyundai bijvoorbeeld. In de sandwichvloer van dat E-GMP-chassis zitten dus ook de lithium ionbatterijen, zijnde dat Kia daar 'maar' 2,9 meter aan wielbasis voor voorhanden had (wat 10 centimeter minder is dan waar de Ioniq 5 over kon beschikken).

Een lengtedeficit dat echter geen invloed heeft op het aantal cellen. Ook bij Kia krijg je dus tot 77,4 kWh aan batterijvermogen (met een nettocapaciteit van 72,6 kWh) wat volstaat voor een maximaal WLTP-bereik van 510 km. Daarmee heeft de EV6 10 kilometer meer range dan de Ioniq 5.

Al is dat niet het meest opzienbarende verschil. Dat komt er met de GT-versie van de EV6. Met 584 pk (jawel, dat lees je goed!) en 740 Nm gepuurd uit twee elektromotoren degradeert die de meest performante Ioniq tot een stootkar. In de strafste Kia hoeft het spurtje tot 100 km/u dan ook niet langer te duren dan 3,5 seconden, waarna de vijfdeurs moeiteloos doorsuist tot de teller het bij 260 km/u welletjes vindt.

Gewoon is gek genoeg

Uiteraard zijn er ook meer modale EV6-en te bestellen. Kia laat daarbij niet alleen de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving, maar evenzeer tussen een batterijpakket van 58 kWh en de al eerder vermelde cellenstructuur van 77,4 kWh. Instappen in het gamma doe je dan met de 169 pk en 350 Nm sterke achterwielaangedreven EV6 met 58 kWh.

Hou je het op één motor, maar combineer je dat met de sterkere batterij, dan stijgt het vermogen tot 229 pk en 350 Nm. DIt is ook de versie die de +500 kilometer-actieradius laat optekenen. Ga je, tenslotte, voor twee motoren - en dus vierwielaandrijving - dan krijg je altijd 77,4 kWh aan elektrische brandstof. In die configuratie heb je ook 325 pk en 606 Nm ter beschikking.

Zijn de lithiums leeg, dan kunnen die, middels gelijkstroom, in 18 minuten tot 80 procent worden bijgeladen. Na 4 minuten zou je daarbij trouwens al minstens 100 kilometer ver moeten raken.

Snelle laadtijden die ook hier te danken zijn aan de 800 volt-infrastructuur die de laadcapaciteit (aan een snellader) opkrikt tot een maximum van 350 kW. We gaan er gemakshalve vanuit dat dat voor beide batterijpakketen geldt, al is dat voorlopig nog niet officieel bevestigd.

Rijdende generator

(Sport)prestaties die uiteraard het praktische gemak niet in de weg mogen staan. Om te beginnen pakt ook de EV6 uit met een immense binnenruimte, te danken aan zowel de eerder vermelde vlakke sandwichvloer als de lange wielbasis. Er is dan ook plek zat voor vier tot zelfs vijf volwassenen passagiers.

Het koffervolume geeft een weinig toe op dat van de Ioniq 5, maar blijft met 520 liter - wat uit te breiden valt tot 1300 liter - nog altijd royaal. Mocht het trouwens niet volstaan, dan kan er aan de trekhaak nog altijd tot 1.600 kilo aan mobiele bagageruimte gehangen worden. De EV6 komt ook met een frunk: die is 52 liter groot in de éénmotorige versies en 32 liter als de Kia geleverd wordt met twee elektromotoren.

Nog handig is de V2L-aansluiting (Vehicle to Load) waarbij je de EV6 ineens ook kan gebruiken als stroombron. De Kia geeft tot 3,6 kW af aan elektrisch vermogen, wat volstaat om tijdens een pick nick niet alleen de grillplaat draaiende te houden, maar ook de mini-koelkast. De stekkers daarvoor kunnen dan ingeplugd worden in het contact onder de achterbank en in de adapter die past in de laadpoort.

Digital first

Naar elektronica toe, knoopt Kia verder aan bij wat Hyundai eerder al liet zien. Ook in de EV6 wordt alles dus geprojecteerd op en bediend via twee, telkens 12-duim grote displays. Wat concreet betekent dat je op de versnellingsknop en een aantal aanraakgevoelige shortcuts daar net boven geen fysieke knoppen meer terug zal vinden op het dashboard.

Uiteraard tekenen ook de meest recente veiligheidssnufjes present. Een greep uit het aanbod: Safe Exit Assist, Lane Following Assist, Remote Parking Assist en Highway Driving Assist 2. Met die laatste - de adaptieve snelheidsregelaar - zet Kia trouwens ook de volgende stap richting autonoom rijden. De Highway Driving Assist monitort namelijk niet alleen de snelheid of de afstand tot de voorligger, het systeem neemt evenzeer de rijvakwissels voor zijn rekening.

Hoeveel al die toptechnologie dan zal moeten kosten, weten we echter nog niet. De intorductie van de EV6 staat bij ons immers pas gepland in het najaar. Wat Kia wel al liet weten, is dat er tegen 2026 zeven EV's van het merk moeten rondbollen op hetzelfde E-GMP-platform. 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten