Met de nieuwe Sorento neemt Kia afscheid van het ladderchassis en stappen de Koreanen over op een monocoque. Daardoor ligt het zwaartepunt 54 millimeter lager en wordt de grote SUV 215 kilo lichter. Dat moet vooral het comfort ten goede komen. In Europa biedt Kia naast een 2.4-benzineviercilinder ook een 2.2-diesel aan met 197 pk en 421 Nm. Beide motoren kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een manuele of automatische zesversnellingsbak.
De Sorento heeft een radiatorrooster volgens de nieuwe stijl van het merk. Hij wordt 10 centimeter langer (4,7 meter) en de voorruit werd verder naar voren gemonteerd, zodat meer binnenruimte vrijkomt. De kofferklep van zijn kant staat 70 millimeter verder naar achteren, zodat het laadvolume in vijfzitsopstelling met 15 procent toenam. Bovendien werd hij groot genoeg om twee extra stoelen in de koffer te kunnen opnemen, zodat hij een zevenzitter wordt. Verder zijn een paar luxe-items aan de uitrusting toegevoegd, zoals een startknop of een achteruitrijcamera. ESP zou standaard zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!