Op het autosalon van Genève begin maart 2020 onthult Kia de vierde generatie van de Sorento. In Europa fungeert deze stoere SUV als vaandeldrager van het gamma, maar logisch dat de Zuid-Koreaanse alles uit de kast haalt om een knap vormgegeven en technisch onderlegde auto te bouwen. Let op designdetails zoals het chromen haaievinnetje aan de C-stijl en de gesplitste achterlichtblokken.
Veel details wil Kia nog niet kwijt over de nieuwe Sorento. Wel dat de wielbasis van de vierde generatie toenam, maar dat kortere overhangen ervoor zorgen dat de totale lengte zowat hetzelfde blijft. Het interieur oogt strak, maar weelderig. Het digitale instrumentarium (12,3 inch) loopt over in de centrale display (10,25 inch) van de multimediamodule. Let ook op de knap uitgewerkte ventilatiesleuven.
De motoren
Intussen weten we ook al welke motoren er in het vooronder van de nieuwe Kia Sorento komen bij zijn lancering. Deze derde generatie krijgt voor het eerst een hybride aandrijflijn die de 1.6 T-GDi combineert met een elektromotor van 44,2 kW (60 pk) voor een totaalvermogen van 230 pk en 350 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 1,49 kWh grote lithium-ionbatterij die geen extra ruimte inneemt binnenin of in de koffer. Later volgt er nog een plug-in hybride.
Naast de hybride kan je ook kiezen voor een 2.2 Smartstream-diesel met 202 pk en 440 Nm, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat met dubbele natte koppeling. In Korea en Amerika is er ook nog een 2.5 T-GDi-benzine met 281 pk en 421 Nm, maar die is te dorstig voor onze contreien. Al maakt Kia nog geen CO2- of verbruikscijfers bekend. Meer benzinemotoren zouden ook nog volgen, al is het niet duidelijk of die ook naar Europa komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!