Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Veel groter rijbereik voor nieuwe Kia Soul EV

Geschreven door Alain Devos op 29-11-2018

Kia heeft de derde generatie van zijn Soul voorgesteld, natuurlijk komt het originele familiewagentje er ook weer met een volledig elektrische aandrijving.

De nieuwe generatie Kia Soul, onthuld in Los Angeles, gebruikt een nieuw platform. Dat verhindert hem niet om 'hoekig' te blijven. De meest opmerkelijke evolutie zit bij de elektrische versie Soul EV. Die neemt de aandrijflijn over van de e-Niro, met een vermogen van 204 pk en een koppel van 395 Nm. De grote verandering is de aanwezigheid van een lithium-ionbatterij van 64 kWh, een groot verschil met de 27 kWh van het voorgaande model. Daarmee zou de Soul EV een autonomie moeten halen van meer dan 400 km of zelfs 500 km, Kia bevestigt die schatting nog niet. De Combo CCS-laadpoort zorgt voor extra snel opladen om de pauzes tijdens lange ritten te beperken.

4 modi

De autonomie van de elektrische Soul hangt sterk af van de gekozen rijmodus. Er zijn er vier: Comfort, Sport, Eco en Eco+. Elk heeft een ander niveau van regeneratief remmen. Het is ook mogelijk om de peddels achter het stuur te gebruiken om de kracht van de motorrem en de regeneratie van kinetische energie in te stellen. Die peddels laten het voertuig zelfs toe om volledig tot stilstand te komen zonder op het rempedaal te moeten duwen.

Ook als GT

Alvast voor de Noord-Amerikaanse klanten is de nu 4,2 meter lange Soul er ook nog met een klassieke atmosferische 2 liter op benzine van zo’n 150 pk en een 1,6 liter met turbo van 204 pk. Als GT-Line komt die met een sportonderstel en krachtigere remmen, plus ook nog wat sportieve versieringen.

Er wordt een rijke uitrusting beloofd, met onder meer een infotainmentsysteem met een scherm van 10,25 duim. En met heel wat veiligheidsvoorzieningen, zowat alle vandaag gangbare systemen worden voorzien. Waaronder ook een slimme cruise control.

Veel plaats

Nog wat cijfertjes. Naast de buitenlengte nam ook de wielbasis lichtjes toe, met 3 centimeter. En ook knap, de inhoud van de koffer groeide met liefst 142 liter tot 674 liter. Even afwachten welke varianten (nog een diesel?) in België beschikbaar worden, de EV zal er zeker bijzijn. Maar het duurt nog wel enkele maanden voor de eerste auto’s hier aankomen.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten