Het gamma van Kia blijft zich ontwikkelen, want de Zuid-Koreaanse constructuur waagt zich nu ook een een pick-up. Het koetswerk van de Tasman is 5,43 meter lang en komt met zowel een enkele als met een dubbele cabine. Voor zowel de professionele kopers als voor de vrijetijdsgebruikers heeft Kia een heleboel accessoires bedacht, tot een daktent toe. Want zoals het een echte pick-up betaamt, weet ook de Tasman van wanten op moeilijk bereidbaar terrein.
De Kia Tasman combineert dubbele driehoeken vooraan met een vaste achteras met bladveren achteraan. De versies met vierwielaandrijving komen met vergrendelbare differentiëlen, die er samen met de terreinbanden en de verschillende rijmodi (Desert, Mud, Snow en Rock) voor moeten zorgen dat deze pick-up ook offroad zijn plan trekt. Volgens de Koreanen bedraagt de doorwaaddiepte een 80-tal centimeter. Belangrijker voor de gemiddelde pick-upkoper: de Kia Tasman mag tot 3,5 ton trekken.
Benzine of diesel? En elektrisch?
Afhankelijk van de markt (naast Zuid-Korea hebben we het dan over het Midden-0osten, over Australië en Afrika) komt de Kia Tasman met een 2,5 liter-turbobenzine van 281 pk of een 2,2 liter-turbodiesel van 210 pk. Schakelen doet deze pick-up met een manuele zes- of met een automatische achtversnellingsbak. Ondanks de funky looks is de Tasman dus geen elektrisch aangedreven Kia.
Het interieur van de Kia Tasman oogt opvallend strak en modern, met een display van 5 inch die geflankeerd wordt door twee schermen van 12,3 inch. Ook leuk: onder de achterbank van de Double Cab vind je een extra opbergvak en de laadvloer van de laadbank kan je verschuiven om het laden en lossen te vereenvoudigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!