Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kia XCeed: de 4e Ceed krijgt een cross-overkostuum

Verwachte lancering : 01-09-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-06-2019

Het Kia Ceed-gamma heft een SUV, of eerder een cross-over. De XCeed doet zijn eigen ding en onderscheidt zich duidelijk van zijn broertjes. Deze Koreaan is specifiek gericht op de Europese markt.

Kia lanceert een nieuw profiel in de familie Ceed. De XCeed valt op door zijn stijl en zijn insteek. Behalve de voordeuren is er dan ook geen enkel stuk plaatwerk gelijk aan de vijfdeurs berline. Het enige echte gemeenschappelijke deel is de bestuurdersplaats. De wielbasis is ook gelijk (2.650 mm), maar de overhangen van de Kia XCeed zijn 25 mm langer vooraan (905 mm) en 60 mm langer achteraan (840 mm). De Koreaan meet in totaal 4.395 mm lang, en met zijn hoogte van 1.490 mm is hij de dominante van de Ceed-familie. Hij toont zich ook praktisch met een koffer van 426 l, 31 l meer dan bij de berline.

Aflopende achterkant

De lijn van de XCeed wordt gekenmerkt door een lange voorkant, met een specifieke snoet. Hij eindigt met een (elektrische) achterklep die duidelijk afloopt naar achter toe. De cross-over is voorzien van een gewelfde achterkant, met beschermplaten aan de zijkant, dakrails en een metalen afwerking om zijn robuuste en dynamische geest te onderstrepen. Het model versterkt ook die indruk met zijn bodemvrijheid van 174 mm (184 mm met 18-duims velgen). Met uitzondering van de nieuwe hydraulische stops, blijft de onafhankelijke ophanging identiek aan de rest van het gamma. De stevigheid werd wel aangepast aan de verhoogde bodemvrijheid.

Later hybride

Bij de lancering in het derde kwartaal zullen er 3 turbogeladen benzines en 2 diesels te vinden zijn in het motorengamma. Een catalogus zonder verrassingen: de instapper is de 1.0 GDi, een 3-cilinder met 120 pk en 172 Nm. De 1.4 T-GDi viercilinder ontwikkelt 140 pk en 242 Nm. Bovenaan het gamma vinden we de 1.6 T-GDi van 204 pk en 265 Nm van de Ceed en Proceed GT. De 1.6 Smartstream diesel ontwikkelt 115 pk of 136 pk. Buiten de 1.0, die beperkt is tot een manuele zesbak, kunnen alle motorisaties gekoppeld worden aan een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Kia gaat later nog een plug-in hybride motorisatie introduceren voor de XCeed.

UVO

De Kia XCeed komt met het UVO Connect-telematicasysteem dat informatie over de auto rechtstreeks naar een smartphone kan zenden. Het systeem gebruikt een eSIM-kaart en, aan boord, een groot TFT LCD-scherm van 10,25 duim. UVO geeft de laatste verkeersinformatie weer in realtime, de weersvoorspellingen, parkeermogelijkheden, technische checks over de auto en OTA updates van de navigatie. Op de smartphone is het mogelijk om de informatie over de staat van het voertuig en zijn locatie te bekijken. Tenslotte is de XCeed te bestellen met de eerste digitale cockpit van het merk, een 12,3 duim groot exemplaar in HD dat Supervision wordt genoemd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten