Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kimera EVO37 Martini 7 krijgt rallytenue

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-04-2023

De restomod van de Lancia Rally 037 van Kimera krijgt een speciale Martini 7-versie. Een kunstwerkje met de hulp van Martini en van de wereldkampioen Miki Biasion (1988 en 1989).

Kimera Automobili is iets meer dan een jaar geleden begonnen met de EVO37 te leveren, een restomod van de Lancia Rally 037 in een beperkte oplage van 37 exemplaren op het chassis van de Lancia Beta Montecarlo. Om nog wat meer nostalgie uit de jaren '80 op te wekken, is de EVO37 nu verschenen met een kleurstelling die doet denken aan de Martini Racing-kleuren uit 1983.

Voor deze speciale editie Martini 7 kon de Italiaanse ambachtsconstructeur rekenen op de hulp van Miki Biasion, wereldkampioen rally in 1988 en 1989 met de Lancia Delta HF Integrale. Luca Betti, oprichter van Kimera Automobili, kreeg ook de steun van rallyrijders uit die tijd Markku Alen, Kikki Kivimaki en Cesare Fiorio.

Niet elektrisch

Denk daarbij niet dat de EV in zijn naam verwijst naar een elektrische aandrijflijn. Kimera heeft de benzinemotor van Lancia uit die tijd behouden, met een turbogeladen 2,1 liter-viercilinder, geïnspireerd op de motor van Italtecnica voor de Groep B-rallywagens. Het team van Lancia-ingenieur Claudio Lombardi heeft het legendarische blok helemaal opnieuw ontworpen en bijgewerkt.

Deze moderne versie levert 550 pk tussen de 7.000 en 7.250 toeren, op een gewicht van 1.100 kilo. Het koppel piekt bij 550 Nm. Het vermogen wordt naar de wielen gedragen via een manuele zesbak. Om de mechaniek te kunnen ontdekken, hoef je enkel de achterzijde op te tillen, of de onderkant van de bumper weg te nemen, net als bij de 037 Group B Evo 2. Daarnaast wordt de Kimera Automobili EVO37 gebouwd volgens de homologatieregels.

Juweeltje

Je vindt overal carbon, voor de carrosserie, maar ook voor de bodykit met splitters, sideskirts en de luchtafvoer achter de brede wielkasten. Op designvlak, naast de blauw-rood-zwart-witte kleurstelling, heeft deze EVO37 Martini 7 NACA-luchthappers op de flanken onderaan. Hij heeft een ronde achterruit met nieuwe luchtgaten. De zetels zijn van blauw Alcantara met rode stiksels. Ook de oranje tellers uit die tijd vinden we terug aan boord. Op de middentunnel heb je de bedieningen voor de race-ABS en de tractiecontrole.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten