Kimera Automobili maakte reeds indruk met de EVO37 en de EVO38, maar met de nieuwe K39 leggen ze de lat weer wat hoger. Want dat wordt een hedendaagse interpretatie van de Lancia Beta Turbo Montecarlo Group 5 die eind jaren 70 en begin jaren 80 succesvol actief was in het WSC (World Sportscar Championship). De silhouetteracer krijgt een op maat gemaakte monocoque uit koolstofvezel en een aerodynamisch koetswerk dat erg lijkt op de silhouetteracer op basis van de Lancia Beta - inclusief de haast obligate Martini-stickers.
Naar de specificaties van de Kimera K39 blijft het nog even raden, maar weet dat de EVO38 aangedreven wordt door een midscheeps gemonteerde 2,1 liter-turbobenzinemotor van Italtechnica die meer dan 600 pk op de achterwielen zet via een manuele versnellingsbak. De naar de Groep 5-regelgeving gebouwde Lancia Beta Montecarlo Turbo werd destijds aangedreven door een 1,4 liter-viercilindermotor van Abarth, goed voor ongeveer 460 pk. Maar die power moest slechts 780 kilogram voorstuwen.
Kimera Automobili heeft ambitie, want de nieuwe K39 wil ook racen. In 2025 zou deze racewagen aan de start moeten staan van de Pikes Peak International Hill Climb in het Amerikaanse Colorado. Wordt vervolgd!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!