Koenigsegg windt er geen doekjes om: de Jesko moet de ultieme megacar worden. Daarvoor zijn de Zweden van nul af aan gestart, al hebben ze natuurlijk wel wat invloeden en knowhow van de vorige modellen meegenomen. De naam Jesko komt trouwens van de vader van Christian von Koenigsegg, die een belangrijke spil was in de beginjaren van het bedrijf. De Jesko heeft een hertekende 5.0 biturbo-V8, een ingenieuze transmissie, een nieuw chassis en extra comfort.
Luchtinjectie
De 5.0 V8 met twee turbo’s is in de basis nog dezelfde als in de Agera en in de One:1, maar dan nog wat opgepompt. Op gewone E10-benzine levert het blok 1280 pk, maar voor het échte vuurwerk dien je E85 te tanken. Dan vuurt de Koenigsegg Jesko maar liefst 1600 pk richting de achterwielen, volgens Koenigsegg het hoogste vermogen ooit in een productiewagen. Dankzij een nieuw ontwikkelde krukas en lichtere zuigers heeft het vernieuwde blok een maximaal toerental van 8500 tpm. Om het turbogat te elimineren is er een speciaal luchtdruksysteem aanwezig dat lucht rechtstreeks in de turboladers spuit om ze op te spoelen. Prestatiecijfers zijn er nog niet, maar het doel is duidelijk: 300 mijl per uur, ofwel 482,7 km/u.
Light Speed Transmission
Koenigsegg is niet schuw van af en toe eens te innoveren. Voor de Jesko hebben ze beslist dat een standaard DCT niet goed genoeg is: de bakken zijn te zwaar en te beperkt in hun kunnen. De Jesko krijgt daarom een ‘Light Speed Transmission’ (LST), een speciale versnellingsbak met meerdere koppelingen die het mogelijk maakt om snel terug (of op) te schakelen in een mum van tijd, waar een traditionele dubbelklutser maar één versnelling per keer kan doen. Koenigsegg noemt dit Ultimate Power on Demand, of UPOD. Daarnaast is er ook een ‘gewone’ schakelmodus, beide modi zijn te bedienen via de schakelflippers of de pook. Bovendien weegt de LST maar 90 kg en is hij de helft korter dan de oude versnellingsbak van de Agera.
1400 kg op 1420 kg
Zoals steeds baseert Koenigsegg zich op een monocoque uit koolstofvezel. Die van de Jesko is iets langer en hoger, waardoor er meer ruimte aanwezig is voor de inzittenden. Daarnaast is ook de ophanging grondig herzien, met nu ook een ‘Triplex’-horizontale demper vooraan om ongewenste koetswerkbewegingen te elimineren. De Jesko heeft ook vierwielsturing om de wendbaarheid bij lage snelheden en de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren. De aerodynamica van de Jesko is agressiever dan ooit bij Koenigsegg, met een maximale downforce van maar liefst 1400 kg – dat is maar 20 kg minder dan het rijklaar gewicht van de auto.
Snufjes
Ondanks de primaire focus op extreme prestaties, hebben de Koenigsegg-ingenieurs ook wat extra aandacht gespendeerd aan het comfort aan boord. Het dak is hoger voor meer hoofdruimte en de deuren openen nu iets verder van de wagen om in- en uitstappen makkelijker te maken. Aan boord zijn er extra snufjes voorzien, zoals inductieladen, parkeerhulp en elektrische zetels. De deuren, motorkap en voorklep kunnen zelfs automatisch open dankzij een nieuw hydraulisch systeem, ‘Autoskin’ genaamd. Een lanceringsdatum is nog niet bekend, een vanafprijs wel: net geen 3 miljoen dollar, vóór belastingen. Slik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!