Aanvankelijk was het plan van de Oostenrijkse motospecialist KTM om met de X-Bow (lees: crossbow) de sterke punten van een moto - laag gewicht, wendbaarheid en in de open lucht met een helm rijden - te koppelen aan die van de auto - stabiliteit, zithouding, veiligheid - met eventueel de mogelijkheid om het plezier te delen met een passagier. De X-Bow werd samen met Dallara ontwikkeld, de specialist in racewagens met een carbon kuip, en kreeg een 2.0-turbomotor van VW. Maar nu bereikt het model een nieuwe mijlpaal, die al ver verwijderd is van het originele model.
5 cilinders en een dak
Hij is nog steeds ontworpen rond een monocoque uit carbon die amber 80 kilo weegt, maar de X-Bow GTX (zo heet hij nu) ruilt zijn viercilinder voor een vijf-in-lijn van Audi en koppelt die aan een eigen sequentiële versnellingsbak. Het geheel wordt omhuld door een gesloten garrosserie die afgeleid is van de GT2-raceversie.
De motor is goed bekend bij de liefhebbers van onder meer de Audi TT RS: een 2.5 TFSI die hier is opgevoerd dor 530 pk. Daarmee verzekert de GTX een gewichts-pk-verhouding van net geen 2 kg/pk, dankzij een gewicht van 1.048 kilo. Een explosief vermogen dat trouwens exclusief naar de achterwielen wordt gebracht via de elektrisch aangestuurde sequentiële 'bak, die de hydrauliek schuwt voor een efficiëntere, lichtere en snellere transmissie.
Inspiratie uit de racerij
Maar naast deze mechanische evoluties verandert de X-Bow vooral op visueel vlak. We herkennen nog net de centrale cel van de 'gesloten' versie van het origineel, maar de rest van de carrosserie toont zich een stuk slanker en aerodynamischer. Het is een rechtstreekse afgeleide van de ontwikkelingen waar de GT2-versie al van kon genieten in de racerij.
Zo vinden we heel wat elementen van de raceversie terug in de GTX: een brandstoftank van 120 liter, een stuurbekrachtiging die in drie standen kan worden geconfigureerd, een instelbare 'pedal box' voor de perfecte rijpositie, remschijven van 378 mm groot met 6 zuigers vooraan en 355 mm en 4 zuigers achteraan, een instelbare ophanging van Sachs, achteruitkijkspiegels die zijn vervangen door camera's of nog de enorme achtervleugel met de bevestigingspunten bovenaan, zoals we de laatste jaren regelmatig terugzien op circuitwagens. Je kan dus niet meer rijden in de open lucht, maar een helm is nog steeds aan te raden! Dit Oostenrijkse circuitmonster is op de kop te tikken vanaf 230.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!