Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / KTM X-Bow GT-XR: van het circuit naar de weg

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-09-2022

KTM presenteert een productieversie van de in 2020 gelanceerde en voor de competitie bestemde X-Bow GT2. Op het programma: bijna 500 pk voor slechts 1.250 kg en een spectaculair design.

KTM heeft een lange geschiedenis in motorfietsen maar breidde in 2008 zijn activiteiten uit naar auto's met de lancering van de X-Bow – uit te spreken als Cross-Bow – met een in samenwerking met Dallara ontwikkelde structuur van carbon en een drukgevoede Audi-motor. Sindsdien heeft KTM zijn speeltje steeds verder verfijnd, met als laatste iteratie de GT2-versie, bedoeld voor wedstrijden in de gelijknamige categorie. Maar nu heeft het Oostenrijkse merk de sprong gewaagd en presenteert het een ‘beschaafde’ versie van zijn nieuwste racewagen, die zijn 5-cilinder-turbomotor uit Ingolstadt behoudt.

2022 KTM X-BPW GT-XR

500 pk voor 1.250 kg

Buiten zijn lijn is deze KTM X-Bow GT-XR natuurlijk de moeite waard omwille van zijn mechaniek: een drukgevoede vijfcilinder-in-lijn die 500 pk en 580 Nm ontwikkelt voor een gewicht dat beperkt is tot 1.250 kg. Dat komt neer op een theoretische verhouding vermogen-gewicht van 2,5 kg/pk. De Oostenrijkse bolide kan in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van bijna 280 km/u halen. Dat alles wordt versterkt door de rauwe, gutturale schreeuw van de vijfpitter. Natuurlijk is de GT-XR nog steeds een pure achterwielaangedreven auto en is de motor gekoppeld aan een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling en een sperdifferentieel.

Om die cavalerie aan de grond te krijgen gebruikt KTM de standaard 19-duimwielen vooraan en 20-duimers achteraan, met banden van respectievelijk 235/35 en 295/35. Meer veeleisende rijders kunnen echter kiezen voor optionele grotere wielen met een centrale moer. Maar heel het chassis is navenant, met een ophanging met stoterstangen en Sachs-schokdempers, terwijl de voorste remmen gebruikmaken van remklauwen met 8 zuigers en stervormige en geperforeerde schijven.

2022 KTM X-BPW GT-XR

Glazen koepel

Qua design herkennen we de lijnen van de X-Bow GTX, die rechtstreeks afgeleid is van de GT2-raceauto en die zowel een verbeterde luchtweerstand als downforce biedt in vergelijking met conventionele X-Bows. Instappen gebeurt dus nog steeds door de ‘koepel’ te openen die de voorruit, de zijruiten en het dak omvat en vooraan scharniert. In vergelijking met de GTX-GT2 is de achterspoiler lager en heeft hij een minder rechtlijnig design. Het koetswerk behoudt zijn scherp gesneden lijnen, waardoor het een de uitstraling van een stealth gevechtsvliegtuig krijgt.

In het interieur zijn de twee kuipstoelen bekleed met Alcantara, net als het afneembare 'vierkante' stuurwiel dat de toegang tot de auto vergemakkelijkt en waarin het digitale instrumentenpaneel is geïntegreerd. De KTM X-Bow GT-XR mag dan extreem zijn, je kunt er nog altijd tripjes mee maken: hij biedt een bagageruimte van 160 liter voor twee reistassen.

Productie en prijs

KTM zal in zijn Oostenrijkse fabriek in Graz 100 exemplaren van de X-Bow GT-XR per jaar bouwen en zal in 2023 beginnen met de levering. De startprijs voor deze ongewone auto bedraagt 284.900 euro...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten