De KTM X-Bow R wint 60 pk ten opzichte van de X-Bow. Zodoende beschikt de sportieveling met zelfdragende structuur van koolstofvezel in R-trim over 300 pk. Het is nog steeds een tweeliter-TFSI van Audi die voor de aandrijving zorgt, meer bepaald die van de S3 en TT-S. De ingenieurs van KTM hebben echter het vermogen opgeschroefd. Ze hebben het blok herwerkt door een er een grotere turbo op te plaatsen, het injectiesysteem aan te passen en het elektronische motormanagement te herprogrammeren. Die modificaties komen ook het koppel ten goede, waardoor er 400 Nm beschikbaar is bij 3300 o/m.
De vermogensstijging van 25 procent maakte ook belangrijke wijzigingen aan het chassis noodzakelijk. Zo kan de X-Bow R in de bochten laterale krachten aan van meer dan 1,5 g. De koppelarm werd verplaatst zodat de motor lager kon worden ingebouwd om het zwaartepunt te verlagen. Bovendien ligt het koetswerk 15 millimeter dichter tegen de grond. De ophanging werd ook herzien: stuggere veren en sportschokdempers die zowel bij het in- als bij het uitveren kunnen worden geregeld, verzekeren een steviger en directer weggedrag. Daarnaast hebben de ingenieurs nog sluitringen in teflon gebruikt om de wrijving tussen de verschillende delen te verminderen. Deze variant is wel bruikbaar op de openbare weg, maar is voornamelijk ontworpen om op trackdays zijn ding te doen. De vierpuntsgordels zorgen ervoor dat de twee inzittenden stevig vastgesnoerd zitten in hun stoel om de hevige sensaties te kunnen doorstaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!