Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf 8 R: laatste der Mohicanen?

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-11-2020

Hij vertegenwoordigt het summum van de sportieve Golf en zou weleens de laatste kunnen zijn die het met enkel een verbrandingsmotor doet. De achtste generatie Golf is er nu ook als razendsnelle R.

Het is geen geheim meer, de expansie van het R-gamma naar andere modellen dan de Golf heeft ook de toevoeging van elektrificatie ingeluid, zoals bij de Touareg R. Met de achtste generatie Golf presenteert Volkswagen wat hoogstwaarschijnlijk de laatste R zal zijn met enkel een verbrandingsmotor onder de kap. En het is een spetter geworden, met meer vermogen en meer fun dankzij een nieuwe driftmodus!

Krachtiger, duurder

Dezelfde ingredienten, maar een nieuw recept. Volkswagen behoudt de 2.0 viercilinder met turbo van de vorige generatie, maar doet er een schepje bovenop met 20 pk extra voor een totaal van 320 stuks, terwijl het koppel ook toeneemt van 400 naar 420 Nm. Een cavalerie die overgebracht wordt op de weg via de traditionele vierwielaandrijving, door middel van de 7-traps-robotbak. Een bekend geheel, maar eentje dat met de jaren beter wordt, want de zeer serieuze Golf wordt nu ook een beetje wild dankzij een nieuwe driftmodus... zoals de Focus RS hem al voordeed.

De prestaties zijn er ook, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 270 km/u... onder voorwaarden. De Golf R kan pas het beste van zichzelf leveren als je het R Performance-vakje hebt aangevinkt. Een optie die je de hogere topsnelheid geeft (standaard 250 km/u) en twee specifieke rijmodi programmeert: Special en Drift. De eerste configureert je Golf R met de specifieke instellingen waarmee deze nieuwe generatie de rondetijd op de beroemde Nordschleife met maar liefst 17 seconden heeft verbeterd tegenover de Golf 7 R. De tweede modus maakt, zoals de naam doet vermoeden, het mogelijk om knotsgekke driftsessies uit te voeren door het koppel vooral naar de achteras te sturen. Houd er echter rekening mee dat deze modus enkel toegankelijk is op een afgesloten piste en op aanvraag. Het is dus niet de bedoeling om ermee de rotonde van je dorp te overmeesteren.

Volkswagen is echter wat minder gul op de remmen. De schijven hebben wel een mooie diameter van 357 mm, maar ze hebben slechts recht op klauwen met twee zuigers, terwijl de concurrentie soms het drievoudige biedt! De constructeur toont zich zelfverzekerd en zegt dat dit meer dan voldoende is voor de nodige remcapaciteiten, zowel qua kracht als qua uithoudingsvermogen, voor dit toppunt van de sportieve Golf.

De juiste look

Een Golf, hoe sportief hij ook is, moet het beschaafd houden. De R breekt deze regel niet, maar biedt zichzelf enkele kleine extraatjes zoals het R Performance-pack dat een specifieke spoiler heeft bovenop de achterklep en unieke uitlaatpijpen aan het eind van een titanium systeem met kleppen van Akrapovic, dat ook optioneel wordt aangeboden. Ook aanwezig zijn een specifieke grille en een meer uitgesproken diffusor achteraan, terwijl de zijschorten zowel de visuele présence als de aerodynamica moeten verbeteren.

Binnenin vinden we een gelijkaardig sfeertje als in de Golf 8 GTI Clubsport, maar dan met R-logo's in plaats van GTI. Qua uitrusting verschilt deze R niet te veel van de gewone Golfjes, waardoor hij nog steeds bij de benchmarks hoort qua connectiviteit en veiligheid.

Plezier als prioriteit

Om voldoende wendbaarheid en sportiviteit te garanderen in het weggedrag van de snelste Golf 8, heeft Volkswagen hem een 4Motion-vierwielaandrijving gegeven met torque vectoring, dat tot 100% van het koppel naar de achtertrein en naar één enkel wiel kan sturen, om de auto te helpen draaien en zelfs driften. Samen met het XDS-sperdifferentieel op de voortrein en de DCC-gestuurde dempers zou dit een ongekend rijplezier moeten bieden voor een Golf, met wat meer veiligheid dan in de GTI Clubsport, die een voortrekker blijft.

De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de orderboeken zouden al voor het einde van dit jaar geopend moeten worden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten