De Lamborghini Aventador LP 780-4 is de "perfecte finale" voor de Aventador volgens het merk, een samenstelling van de beste eigenschappen van de diverse edities die het model in zijn 10-jarig bestaan heeft gekregen. Zo is de V12 opgevoerd tot 780 pk, 10 pk méér nog dan de Aventador SVJ, maar blijft het design vrij van opzichtige vleugels, spoilers en louvres. Het moet een pure Aventador worden zoals het originele model van 2011, maar dan met de knowhow van de talloze kilometers die zijn afgelegd op het circuit en op de openbare weg.
Iets lichter
De Aventador 780-4 Ultimae is 25 kilo lichter dan de Aventador S dankzij nog meer gebruik van carbon doorheen het koetswerk, waardoor hij dezelfde pk-gewichtsverhouding heeft van 1,98 kilo/pk als de SVJ. Sprinten van 0 naar 100 km/u doet hij in 2,8 seconden, de topsnelheid bedraagt liefst 355 km/u. Het is een hoogtoerig beest, deze ultieme V12, met 720 Nm aan koppel dat pas bij 6.750 toeren wordt bereikt. Schakelen gaat nog steeds via de 7-traps ISR-bak met enkele koppeling, die in optimale omstandigheden in amper 50 milliseconden van verzet kan wisselen.
De koolstofkeramische remmen zorgen ervoor dat de Aventador Ultimae in amper 30 meter tot stilstand komt van 100 km/u, terwijl de vierwielsturing van de Aventador S voor meer dynamiek én stabiliteit moet zorgen. De '4' in 'LP 780-4' betekent dat vierwielaandrijving nog steeds van de partij is, met Lambo's Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) dat alle sensoren in het oog houdt voor een precieze werking van alle elektronische systemen. Het ESC laat ook "sporty but safe oversteer behaviour" toe.
600 in totaal
De Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae wordt in een beperkte oplage geproduceerd: 350 coupés en 250 roadsters zullen van de band rollen. Ze zijn herkenbaar aan hun unieke koetswerkdetails en aan een eigen kleurenpalet voor de buiten- en de binnenzijde. De matrode accenten op de lanceringskleur van de coupé zorgen voor een hitsig randje, terwijl je aan de A-stijl een plaatje krijgt om duidelijk te maken dat dit om een speciale reeks gaat. Een prijs hebben we (nog) niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!