In 2003, vijftien jaar na de Jalpa, kwam Lamborghini opnieuw met een ‘klein’ model: de Gallardo, voorzien van een atmosferische V10 en vierwielaandrijving. De Huracan die hem in 2014 opvolgde, bleef trouw aan diezelfde basis. Intussen zijn we weer tien jaar verder, en dus is het opnieuw tijd voor een opvolger. Die werd Temerario gedoopt, en blijft uiterlijk trouw aan het bekende profiel, met een erg korte neus die bijna naadloos overvloeit in de voorruit, en een dak dat van aan diezelfde voorruit in één rechte lijn afhelt tot aan de achtersteven.
LEES OOK Review van de Ferrari 296 GTB
Hoewel de Temerario er nog altijd compact uitziet, kun je niet echt meer spreken van een ‘kleine’ Lamborghini: de nieuwkomer is met zijn 4.706 millimeter zowat 15 centimeter in de lengte gegroeid – vooral qua overhangen, want de wielbasis is met 2.658 millimeter maar een kleine 4 centimeter langer geworden. In de breedte kwam er 6 centimeter bij en flirt de Temerario nu met de 2 meter (1.996 millimeter, zonder spiegels).
Grotere afmetingen betekenen onvermijdelijk ook extra kilo’s: droog aan de haak weegt de nieuwe Lamborghini 1.690 kilogram, oftewel zo’n 270 kilogram meer dan de Huracan Evo. Rijklaar en bestuurder inbegrepen spreken we dus van 1,8 ton. Al heeft de nieuwe technologie daar ook haar aandeel in…
Hoogtoerige V8 met 3 elektromotoren
Samen met de Huracan valt ook het doek voor de atmosferische 5,2-liter-V10 en zijn unieke sound. Andere tijden, andere zeden… en vooral andere emissienormen. Dat de Lamborghini Temerario zou overstappen op de biturbo-V8 uit de Urus, stond in de sterren geschreven. Maar hij kiest niet zomaar voor een opgepepte variant van die vierliter, die we ook kennen van bij andere merken uit het Volkswagen-universum, maar voegt daar niet minder dan drie elektromotoren aan toe: twee op de vooras, en één in het carter van de verbrandingsmotor.
De V8 met zijn vlakke krukas en zijn twee turbo’s is op zijn eentje al goed voor 800 pk bij 9.000 tot 9.750 o/m, en ontwikkelt 730 Nm tussen 4.000 en 7.000 o/m. De toerentalbegrenzer grijpt pas in bij 10.000 o/m – duizelingwekkende toerentallen die gepaard gaan met een onvergelijkbare sound, aldus de Italianen. “De Temerario blijft een echte Lamborghini door zijn buitengewoon temperamentvolle motor en zijn ongeëvenaarde prestaties en klank”, aldus Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini.
Stratosferische prestaties
Gecombineerd met de drie elektromotoren met axiale flux en oliekoeling levert het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Temerario 920 pk, genoeg voor een sprint van 0 naar 100 in 2,7 seconden en een topsnelheid van 343 km/u. De V8 stuurt zijn kracht naar de achterwielen via een nieuwe gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling; de twee elektromotoren op de vooras maken van deze Lamborghini een vierwielaandrijver.
Ze beschikken ook over een torque vectoring-functie en halen hun stroom uit een 3,8 kWh ‘grote’ lithium-ionbatterij in de middentunnel. Die kan in 30 minuten worden opgeladen aan de stekker (met maximaal 7 kW).
Van Citta over Corsa tot Drift
Let wel, die 920 pk staat enkel ter beschikking in de Performance-stand van het aandrijfgeheel: in Hybrid is het totaalvermogen beperkt tot 800 pk, in Recharge tot 725. Puur elektrisch rijden kan ook, dan wordt de Temerario een voorwieltrekker van 190 pk. De combinatie van die vier hybridestanden met de vijf klassieke rijmodi (Citta, Strada, Sport, Corsa en Corsa Plus) levert niet minder dan dertien verschillende rijprogramma’s op – inclusief een Drift-modus.
LEES OOK Review van de McLaren Artura Spider
Daarmee kan de Temerario zich volgens het merk perfect aanpassen aan alle omstandigheden. Rouven Mohr, de technische directeur van Lamborghini, benadrukt vooral hoe het e-4WD het mogelijk maakt om te kiezen tussen een ultra-efficiëntie set-up op circuit en een meer speelse, achterwielaangedreven lay-out, waarin de bestuurder meer vrijheid krijgt om met de auto te spelen.
Voor de rest is de Lamborghini Temerario ook technologisch helemaal bij de les, met een digitaal dashboard van 12,3 duim, een centraal aanraakscherm van 8,4 duim en voor de passagier een display van 9,1 duim. De interface werd LAVU gedoopt, voor Lamborghini Vision Unit, en werkt samen met drie camera’s voor het Lamborghini Telemetry 2.0-systeem, de zogenoemde Memories Recorder en een dashcam. Genoeg om het weer tien jaar uit te zingen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!