Kimera bouwt geweldige restomods naar het voorbeeld van de Lancia 037. Ondanks een prijskaartje van 480.000 euro hebben de 37 geplande exemplaren intussen een eigenaar gevonden, dus wagen ze zich aan een nieuw project. De Kimera Evo38 baseert zich nog steeds op de Lancia 037, maar tekent een stuk gretiger buiten de historische lijntjes.
De in iconische Martini-kleuren gestoken 037 bezorgde Lancia de Wereldtitel Rally voor Constructeurs in 1983, maar de achterwielaangedreven rallywagen had geen verhaal tegen de vierwielaangedreven Audi Quattro die eerst Hannu Mikkola (1983) en vervolgens Stig Blomqvist (1984) aan de WRC-kroon zouden helpen.
Evoluzione
De Italiaanse autobouwer dacht aan een vierwielaangedreven Evoluzione-variant van de Lancia 037, maar besloot uiteindelijk om een volledig nieuwe rallywagen te ontwikkelen; Dat werd de Delta S4, de auto die ook de ondergang van het Groep B-tijdperk zou inluiden. De Kimera Evo38 zou je kunnen zien als een moderne interpretatie van die Lancia 037 Evoluzione met Integrale-vierwielaandrijving.
De koetswerkmodificaties van de Kimera Evo038 gaan wat verder dan die op de Evo37 uit 2021, met verder verbrede wielkasten, extra koesleuven en extraverter spoilerwerk. Om de extra kilo's van de vierwielaandrijving te compenseren, wordt een heleboel titanium en koolstofvezel gebruikt. En dat resulteert in een gewicht van amper 1.100 kilogram, een pluimpje in vergelijking met hedendaagse sportwagens. De ophanging verwelkomt een elektronisch gestuurde demping met een liftsysteem.
Integrale
De door Italtechnica op maat van de Kimera Evo37 gemaakt 2,1 liter-turbobenzine krijgt een flinke update, waardoor het vermogen van de vierpitter opgekrikt wordt naar een 600 pk. Dat vermogen wordt via een manuele zesversnellingsbak met ingekorte verhoudingen op alle vier de wielen gezet -met een instelbaar differentieel waarmee je de koppelverdeling regelt. Er ook plannen om een sequentiële bak te ontwikkelen.
De op het Autosalon van Genève debuterende Kimera Evo38 krijgt een oplage van 38 exemplaren. Verwacht een prijskaartje van minstens 500.000 euro. Er staat ook een derde model op de planning, want op de website van Kimera wordt het silhouet getoond van wat een circuitversie van de Evo37/Evo38 gelijkt. We denken spontaan aan een moderne interpretatie van de Lancia Beta Montecarlo Groep 5.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!