De nieuwe Discovery krijgt een neus die meer op die van de Range Rover gelijkt. Maar hij behoudt de karakteristieke kofferklep in twee delen. De hertekende koplampen ogen moderner en zowel voor- als achteraan worden leds gebruikt. Natuurlijk zijn de motoren onder handen genomen om het rendement te verbeteren. Het Terrain Response is bovendien verfijnd. Verder is het interieur herwerkt, met een nieuw dashboard en middenconsole en andere stoelen. De Discovery is nog steeds met zeven zitplaatsen verkrijgbaar. De in New York voorgestelde Discovery 4 krijgt er een aantal technologische snufjes bij, zoals een panoramische camera, een sleephulpsysteem, intelligente koplampen en een keyless go.
Onder de motorkap is de 2.7 V6-turbodiesel vervangen door een nieuwe 3.0 V6 met gefaseerde drukvoeding (een kleine en een grote turbo). Die is krachtiger (245 pk), levert vooral meer koppel (600 Nm) en voldoet aan de Euro V-norm. Hij is bovendien 9 procent zuiniger, want het normverbruik bedraagt 10,5 l/100 km op de Europese cyclus. Dankzij het enorme koppel van de zescilinder kan de zware SUV in 9,6 seconden naar 100 km/h spurten. Onder de noemer e-Terrain werden allerlei maatregelen genomen om de CO2-uitstoot van de kolos te reduceren. De nieuwe motor heeft niet alleen een hoger rendement, maar ook een lagere stationairloop en dankzij het hoge koppel konden langere versnellingsbakverhoudingen worden gekozen. Veder is de slip in de koppelomvormer fors gereduceerd en heeft de Discovery een alternator en een aircopomp die kunnen worden losgekoppeld. Ten slotte is ook de stroomlijn geoptimaliseerd.
Het chassis is grondig onder handen genomen, met aanpassingen aan de ophanging, de stuurinrichting en de remmen. Door het gewijzigde onderstel zou het weggedrag in bochten volgens Land Rover stabieler geworden zijn, wat vooral te danken is aan een lager zwaartepunt. De trekkrachtcontrole, de afdaalhulp (HDC) en het Terrain Response (een systeem dat terreinrijden vereenvoudigt) werden gemoderniseerd. Vooral de programma's "Zand" en "Rotsachtig Terrein" zouden efficiënter zijn geworden. De auto zou bijvoorbeeld minder gaan overhellen bij het overschrijden van grote rotsblokken. Want voor alles blijft de Discovery een echte terreinwagen die perfect is aangepast aan het extremere off-roadwerk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!