Op het autosalon van Parijs (4 tot 19 oktober) onthult Land Rover de Discovery Sport. De 4.590 millimeter lange SUV is 239 millimeter korter dan de 'gewone' Discovery (die gewoon te koop blijft) en krijgt een interieur met een 5+2-stoelopstelling. De Brit met Indische eigenaars krijgt een koetswerkstructuur in staal en aluminium en staat achteraan op een nieuwe, meerarmige as die wieluitslagen tot 340 millimeter mogelijk maakt. Voor het betere terreinwerk is de auto uiteraard uitgerust met permanente vierwielaandrijving, maar er komt ook een versie met enkel voorwielaandrijving.
In de neus liggen enkel drukgevoede viercilinders. De Si4 is een tweeliter op benzine met 240 pk. Op dieselvlak is er een TD4 met 150 pk en een SD4 met 190 pk, maar het koppel piekt in beide gevallen op 420 Nm. In de loop van 2015 volgt een zuiniger eD4-variant. Die drijft enkel de voorwielen aan en beperkt zijn CO2-uitstoot tot een relatief lage 119 g/km (voorlopige constructeurscijfers). Alle motoren worden standaard met een stop-startsysteem geleverd. Voor de diesels kan de overbrenging gebeuren met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Maar net zoals de benzinemotor kunnen de TD4 en SD4 ook worden gekoppeld aan een ZF-negentrapsautomaat.
De Discovery Sport krijgt een airbag aan de buitenkant om voetgangers te beschermen tegen de gevolgen van een eventuele aanrijding. Al heeft de auto ook een stadsremhulp die dit soort situaties moet helpen voorkomen. Verder kan de bestuurder rekenen op een head-up display. Land Rover biedt ook een nieuw infotainmentsysteem aan met een aanraakscherm van acht duim. De InControl-technologie maakt dat de bediening van de boordsystemen en van bepaalde smartphone-apps via dit scherm kan gebeuren. Om alle randapparatuur van stroom te voorzien, kan de Discovery Sport tot vier 12 Volt-stekkers en zes usb-ingangen krijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!