Het was de bedoeling dat de in samenwerking met het F1-team van Red Bull ontwikkelde Aston Martin Valkyrie een competitieversie zou krijgen, om een gooi te doen naar de eindzege in de 24 uur van Le Mans. Maar dat voor het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) bedoelde project werd geschrapt, omdat Aston Martin nog liever wou schitteren in de Formule 1, waar het sinds dit seizoen aantreedt met een eigen team. Gelukkig werd die racewagen niet bij het oud vuil gezet, maar krijgt hij een tweede leven als exclusieve AMR Pro. Aston Martin plant een tot 40 linksgestuurde exemplaren beperkte oplage.
Zo snel als een Formule 1
In vergelijking met de Aston Martin Valkyrie staat de AMR Pro bovendien op een herwerkt onderstel dat een langere wielbasis (+ 38 cm) combineert met een breder spoor (+ 9,6 cm voor- en + 11,5 cm achteraan). Niet alleen het koetswerk is vervaardigd uit koolstofvezel, ook de draagarmen van de ophanging zijn opgetrokken uit dat superstijve, maar vederlichte materiaal. Zowel de voorruit als de zijruitjes zijn vervangen uit exemplaren uit Perspex. Alles om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
De Aston Martin Valkyrie AMR Pro herken je aan zijn aerodynamische koetswerkmodificaties, maar de veranderingen gaan verder dan wat extra downforce. Zo verliest de atmosferische 6,5 liter-V12 zijn elektromodule, zodat er niet langer sprake is van een hybride hypercar. Nu goed, ook zonder elektromotoren ontwikkelt de hoogtoerige twaalcilinder een piekvermogen van dik 1.000 pk. Over de exacte specificaties of de precieze prestaties wil Aston Martin nog niets kwijt, enkel dat de rondetijden van de Valkyrie AMR Pro die van een F1-wagen benaderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!