Na de eerste teaser, die al een beeld gaf van de achterkant, heeft Lexus nu alle informatie vrijgegeven over de CT 200h. Deze nieuwe middenklasser (4,32 meter) is een hybride die een 1.8-benzinemotor en een synchroonelektromotor combineert. De overbrenging gebeurt met een continu variabele transmissie met elektronische sturing. De NiMh-batterijen worden enkel bijgeladen door regeneratie van de kinetische energie.
Deze compacte luxeberline, die onthuld wordt in Genève, rust op een nieuw platform dat voorzien is van een nieuwe achterophanging met dubbele driehoeken. De CT 200h laat de keuze tussen vier verschillende rijprogramma's: Normal, Eco, EV en Sport. In normale modus vertrekt de wagen elektrisch. Om zo veel mogelijk de batterij te gebruiken en de werking van de verbrandingsmotor te beperken moet de EV-stand gekozen worden. In optimale omstandigheden haalt de CT 200h snelheden van 45 km/h enkel met behulp van zijn elektromotor.
De Eco-modus toomt te enthousiaste acceleraties in door de respons van de gasklep te beperken, terwijl de Sport-stand het vermogen van de elektromotor volop ten dienste wil stellen van de prestaties. Deze keuze wijzigt bovendien de regeling van de gasklep en de elektrische stuurbekrachtiging, en daarnaast worden rijhulpsystemen zoals de stabiliteitscontrole pas later aangesproken in deze stand. Tot slot verkleurt de dashboardverlichting van blauw naar rood.
Als echte Lexus is deze CT 200h een luxueuze wagen. Zo krijgt hij lichtmetalen zeventienduimvelgen en kun je allerlei instellingen wijzigen door middel van een joystick en een 8 duim groot lcd-aanraakscherm. Voor de bagage is een koffer van 345 liter beschikbaar, die kan worden uitgebreid tot 700 liter als de stoelen neergeklapt zijn. Deze Lexus staat eind dit jaar bij de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!