De Lexus gaat het als 200t zonder elektromotor doen. De berline neemt de drukgevoede tweeliter-benzinemotor over van de SUV's NX en RX. Het bijzondere daaraan is dat hij een watergekoelde cilinderkop combineert met een geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een twin scroll-turbo. Bovendien weegt hij slechts 160 kilo. Onder de motorkap van de IS ontwikkelt de 200t, die de achterwielen aandrijft, 245 pk en 350 Nm.
Soepel
Dankzij de variabele kleppentiming VVT-iW kan de motor overschakelen van de Otto-cyclus naar de Atkinson-cyclus en omgekeerd. De Japanse ingenieurs hebben ook gezorgd voor een soepele werking bij lage toerentallen. Overigens elimineert een nieuwe smeerolie, met weinig calcium, het risico op gepingel. Volgens het luxemerk van Toyota zal de IS 200t een normverbruik hebben van 7 l/100 km met zeventienduimvelgen (7,2 met velgen van 18 duim).
Actieve bak
Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een achttrapsautomaat. Het gaat om de Sports Direct Shift die werd ontworpen voor de sportieve RC F en die een dynamische sturing krijgt. De bak schakelt namelijk automatisch terug wanneer je voor een bocht stevig remt. Vervolgens wordt de lagere versnelling in de bocht aangehouden en schakelt hij opnieuw op bij het uitkomen van de bocht. Lexus geeft voor de sprint van 0 tot 100 km/h een tijd van 7 seconden op en als topsnelheid 230 km/h. Afspraak in oktober om te zien wat daarvan aan is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!