Eind vorige eeuw debuteerde de Lexus IS als rivaal voor de BMW 3 Reeks, maar een echte vuist wist hij nooit te maken. Ondanks de wilde IS-F en ondanks de focus op hybride aandrijftechnologie. Eventjes zag het er zelfs naar uit dat de derde ook de laatste generatie van de IS zou worden. Lexus zou de sportberline immers vervangen door een cross-over. Zover komt het gelukkig niet, al draagt de nieuwe IS de staart wel tussen de benen. Omdat het geen echt nieuw model is, maar een doorgedreven facelift. En omdat Lexus geen Europese plannen meer koestert met de IS...
Het koetswerkontwerp is schatplichtig aan het lijnenspel van de vorige IS, maar het design evolueert met nog meer scherpe hoekjes en kantjes. Wie deze Lexus nog wat scherper wil, moet de F-Sport hebben. Die combineert wildere looks met een wat strakkere set-up. De nieuwe IS staat op het onderstel van zijn voorganger, al heeft Lexus wel de nodige aanpassingen doorgevoerd die het chassis stijver en het weggedrag dynamischer zouden maken.
Geen hybride?
De vierde generatie zou ook een stuk lichter en comfortabeler geworden zijn, onder meer door het optimaliseren van de geluidsisolatie. Op enkele details na is het interieur van de nieuwe dat van de oude Lexus IS. Zo staat het nu 10,3 inch metende scherm van de vernieuwde multimediamodule wat verder naar voren en kan je het bedienen via de trackpad op de middentunnel. Ah ja, de horizontale ventilatiesleuven aan de zijkanten zijn voortaan rond.
Opvallend: het motorenaanbod van de nieuwe Lexus IS telt voorlopig geen hybrides. Het gamma beperkt zich tot de IS 300, de IS 300 AWD en de IS 350. De eerste wordt aangedreven door een 2 liter-turbobenzine van 245 pk en 350 Nm, de tweede door een atmosferische 3,5 liter-V6 van 265 pk en 320 Nm en de derde door dezelfde, maar dan 315 pk en 380 Nm sterke V6. Nu verwachten we nog wel een hybride en eventueel zelfs een plug-inhybride variant...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!