De Lexus LFA werd onthuld op het autosalon van Tokio (dat nog tot 4 november open is) en is zowel qua prestaties als qua prijs (meer dan 375.000 euro) een echte supersportwagen. De 4.505 millimeter lange en 1.220 millimeter lage coupé wordt aangedreven door een V10 van 4,8 liter die volledig achter de vooras ligt. Hij levert 560 pk (412 kW) bij 8.700 o/m en 480 Nm bij 6.800 o/m en is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak met enkelvoudige koppeling die volgens vijf programma's kan werken.
Lexus' sportwagen is met zijn 1.480 kilo relatief licht dankzij een koetswerk en chassis in CFRP (kunstof versterkt met koolstofvezel). Dat materiaal is stijver dan aluminium en maakt de auto bovendien nog 100 kilo lichter. Het wordt gebruikt voor 65 procent van het koetswerk, terwijl de rest uit aluminium is gemaakt. De vier remschijven zijn van koolstofceramiek en daardoor bestand tegen forse remmanoeuvers vanaf 300 km/h. Vooraan zijn ze 390 millimeter groot en 34 millimeter dik, achteraan meten ze 306 x 28 millimeter.
De gewichtsverdeling van 48/52 procent over de voor- en de achteras draagt bij aan een dynamisch rijgedrag. De bestuurder is zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt geplaatst. De ophanging en de schokdempers zijn rechtstreeks afgeleid van de LFA racewagen die eerder al deelnam aan de 24 Uren van de Nürburgring. Het geheel levert prestaties van de bovenste plank op: 3,7 seconden voor de spurt naar 100 km/h en een topsnelheid van 325 km/h.
Om de sensaties nog te vergroten, hebben de ingenieurs veel aandacht besteed aan de akoestiek. Door sleutelwerk aan zowel de in- als de uitlaat moet de LFA bij zijn maximumtoerental van 9.000 o/m het geluid van een F1-auto benaderen. Wie het allemaal in het echt wil beleven, moet er snel bij zijn, want na 500 exemplaren stopt de productie. Bestellen kan vanaf vandaag, maar pas in de lente van 2010 weet u of Lexus u heeft uitverkoren om meer dan 375.000 euro te mogen neertellen voor zijn supersporter. De productie gaat van start in december 2010 en zal twee jaar duren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!