De vijfde generatie van de Lexus LS, de grootste berline van het Japanse merk, is dus net voorgesteld op het autosalon van Detroit. Zoals gewoonlijk zijn de ingenieurs op zoek gegaan naar perfectie. Lexus windt er trouwens geen doekjes om en zegt dat het “de standaard voor luxe wil verleggen zoals de eerste LS dat in 1989 heeft gedaan”.
Gekend platform
De basis van de nieuwe LS is geen onbekende aangezien het om een herwerkte versie gaat van het platform GA-L dat al wordt gebruikt onder de recent voorgestelde coupé LC500. De wielbasis is echter wel verlengd, van 2,87 naar 3,12 meter. Uiteraard is de auto achterwielaangedreven, maar hij is voor het eerst ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Meer dan 5 meter
De lengte van dit vlaggenschip loopt op tot 5,23 meter voor een breedte van 1,9 meter en een hoogte van 1,45 meter, terwijl het zwaartepunt 15 millimeter lager ligt. Meer dan ooit speelt Lexus de kaart van de stilistische originaliteit. Maar ook van de krachtpatserij, want deze grote berline meet zichzelf coupé-trekjes aan. En dat is niet enkel show, want bij de overstap op deze nieuwe generatie is dankzij het werk aan het platform en de lichtere bouw van de assen een gewichtsvermindering van 90 kilo bereikt.
Voortaan V6
Onder de motorkap ligt een nieuwe 3.5-V6 met twee turbo’s die de prestaties van rivaliserende V8-en zou moeten evenaren. Hij ontwikkelt 415 pk en 600 Nm, een kracht die wordt doorgegeven via de koppelomvormer van een automatische versnellingsbak, dezelfde als in de LC500. Daarmee kan hij in zijn tweewielaangedreven versie van 0 naar 100 km/h sprinten in 4,5 seconden.
Topchassis
De Lexus LS staat onder stevige elektronische bewaking voor wat zijn rijgedrag betreft. Niet omdat hij begrensd is door de ene of de andere rijhulp, maar wel omdat het boordsysteem koetswerkbewegingen constant controleert om ze beter te kunnen indijken. Het adaptieve basischassis kan bovendien worden versterkt door active antirolstangen of door meesturende achterwielen.
Summum van comfort
Onder de nieuwigheden voor het interieur van deze LS vinden we voorstoelen die in 28 richtingen verstelbaar zijn en een geventileerde en masserende achterbank. Er wordt nieuwe technologie gebruikt om het geluidscomfort te verbeteren, zoals een actieve lawaaionderdrukking. Uiteraard is de veiligheid niet vergeten, met een nieuwe voetgangerdetectie die niet alleen de auto afremt maar ook licht kan bijsturen om een aanrijding te vermijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!