Lexus had vorige week al aangekondigd dat het de hybride versie van zijn nieuwe vlaggenschip ging voorstellen in Genève, maar het was ons nog de technische details verschuldigd. Vandaag kregen we ze… of toch gedeeltelijk. Lexus meldt bijvoorbeeld dat zijn nieuwe limousine “beter doet dan zijn voorganger op het vlak van energetische efficiëntie en uitstoot”. Of anders gezegd: de gehomologeerde CO2-uitstoot zal (gelukkig!) lager liggen dan de 199 g/km van de huidige LS 600h. Meer concreet bevestigt Lexus dat de toekomstige hybride LS de technologie zal overnemen die door de recente coupé LC 500h is ingewijd.
Drie motoren
Concreet vinden we onder de motorkap van de LS 500h dus een combinatie van een 3.5-V6 op benzine en twee elektromotoren. Die aandrijfgroep zou in totaal 354 pk ontwikkelen, net zoals in de coupé, al wil Lexus dat nog niet bevestigen. Bij een rustige rijstijl kunnen de elektromotoren de limousine op hun eentje aandrijven, en dat tot 140 km/h. Lexus vermeldt ook dat de limousine van de coupé de nieuwe overbrenging met de naam Multi Stage overneemt. Dat is een CVT-automaat gekoppeld aan een module met vier versnellingen die uiteindelijk een tientrapsautomaat kan simuleren. Bij het gebruik zou de hybride LS daarom volgens Lexus een vergelijkbare rijervaring moeten kunnen bieden als de LS 500 met conventionele aandrijflijn, die in januari in Detroit werd onthuld en die een (echte) automaat met 10 versnellingen heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!