De RX is een van Lexus' meest iconische modellen - hij gaat al 26 jaar mee en was destijds de eerste hybride SUV op de markt - en op zijn eentje goed voor 30 procent van de verkoop van het merk. Op het salon van New York (3-12 april) heeft Toyota's premiumdochter de vierde generatie van deze cross-over voorgesteld, die stilistisch duidelijk verwant is aan de NX, maar een maatje groter is. Bij de generatiewissel groeide de RX dan ook met 12 centimeter, tot een forse 4,89 meter in totaal. Belangrijk voor ons is dat hij nog altijd beschikbaar is als hybride 450h, met een 3.5-V6 op benzine gekoppeld aan een elektromotor. Veel informatie geven de Japanners daarover nog niet prijs, alleen dat het geheel goed is voor ongeveer 300 pk. In Amerika is ook een RX 350 verkrijgbaar, met enkel een benzinemotor.
Ook dit keer komt er weer een sportievere F Sport-versie, met een koetswerkkit, specifieke instrumenten en een Sport+-modus boven op de rijprogramma's Eco, Normal en Sport, die ingrijpt op de ophanging en het stuur. Deze variant is voorbehouden aan de vierwielaangedreven versies. Voor de rest trekt de nieuwe RX volop de kaart van de rijhulpsystemen, met het Lexus Safety System+. Grofweg gesteld bundelt dat een automatische noodremfunctie, een automatische snelheidsregelaar, een spoorassistent en automatische grootlichten. Ook een intelligente parkeerassistent en een systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer staan op het programma, net als een head-updisplay.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!