De RX, de grootste SUV uit het Lexus-gamma, is aan zijn vijfde generatie toe. Hoewel die met een lengte van 4.890 mm exact even lang is als zijn voorganger, gaat het om een volledig nieuw model. De gebruikte basis is het GA-K-platform, waar ook de recente NX op bouwt, maar ook de ES, evenals de RAV4 en Camry van moedermerk Toyota.
LEES OOK Test Toyota RAV4 PHEV (2021)
Volgens Lexus kon het gewicht van de RX dankzij dat nieuwe platform, dat nochtans stijver is, met 90 kilo werden verminderd, terwijl het zwaartepunt met 15 mm kon worden verlaagd.
Andere proporties
Uiterlijk oogt de nieuwe Lexus RX wat gestroomlijnder dan de oude, maar hij heeft ook iets andere proporties. Zo is hij zoals reeds gezegd even lang, maar wel 25 mm breder en 10 mm minder hoog. De wielbasis nam met 60 mm toe, de achteroverhang werd evenveel korter. Ook de spoorbreedte nam toe, met 15 mm vooraan en met 50 mm achteraan. De meerarmige achterophanging is trouwens volledig nieuw.
LEES OOK Test Lexus NX 450h+ PHEV (2021)
De Lexus RX volgt dezelfde designweg die werd ingeslagen met de nieuwe NX. Achteraan volgt de RX de heersende trend door de twee achterlichten met elkaar te verbinden door middel van een ledstrip. Op de kofferklep prijkt ook het nieuwe logo van Lexus.
Lexus Mood Selector
Binnenin krijgt de RX in vergelijking met zijn voorganger een nieuw infotainmentsysteem met een processor die naar verluidt 3,6 keer sneller is dan die in het oude model. Het aanraakscherm is liefst 14 duim groot en de connectiviteit is uiteraard erg bijdetijds, net als de veiligheidssystemen. Mark Levinson tekende opnieuw voor het hifisysteem, dat 21 luidsprekers omvat.
LEES OOK Test Lexus NX 350h (2022)
Het interieur van de Lexus RX is ontworpen volgens het Tazuna-design dat we ook terugvinden in de nieuwe NX en RZ, terwijl de sfeerverlichting kan worden aangepast met de Lexus Mood Selector.
2 zelfopladende hybrides, 1 PHEV
De nieuwe RX zal in Europa te krijgen zijn als 350h, 500h en 450h+. Allemaal hybrides zoals we dat van Lexus gewoon zijn natuurlijk, maar de '+' achter 450h duidt aan dat het om een plug-inversie gaat, een primeur voor de RX. De 2,5 liter grote atmosferische benzinemotor van de instapversie 350h is goed voor 245 pk (0-100 in 8,0 seconden, CO2: 143-150 g/km), de 500h doet het met een drukgevoede 2.4 die 371 pk levert, aangevuld met een elektromotor van 80 kW. Deze topversie (CO2: 182-190 g/km) wordt enkel wordt aangeboden in het uitrustingsniveau F Sport, trekt in 5,9 seconden op van 0 naar 100 km/u en is standaard uitgerust met vierwielsturing (Dynamic Rear Steering). De vierwielaandrijving wordt op deze versie geregeld door het Direct4-systeem dat werd geïntroduceerd op de RZ 450e.
LEES OOK Officieel: Lexus RZ 450e (2022)
De Lexus RX 450h+ gebruikt dezelfde benzinemotor als de 350h, maar kan rekenen op 306 pk, goed voor een sprintje van 0 tot 100 in ongeveer 7 seconden. Belangrijker hier is echter de CO2-uitstoot van "minder dan 26 g/km" en een vooropgesteld elektrisch rijbereik van 65 km dankzij een batterij van 18,1 kWh.
Leveringen en prijzen
De nieuwe RX kan vanaf nu worden besteld, maar wanneer de eerste leveringen in ons land zullen plaatsvinden, is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de prijzen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!