Na eerder al de fors verhoogde prijs van het productiemodel aan te kondigen presenteert Lightyear nu de productieversie van zijn 'zonnewagen', de Lightyear 0. Die naamsverandering slaat op het feit dat dit het begin is van Lightyear. Het is zoals eerder al bekend geen wagen die exclusief op de kracht van de zon rijdt, maar een batterij-elektrische wagen die tijdens het rijden én tijdens het parkeren zijn accu's kan bijladen dankzij 5 m² aan zonnepanelen op het dak en de motorkap. De batterij heeft een capaciteit van 60 kWh en zou voor een WLTP-range van 625 km moeten zorgen.
Tot 70 km per dag gratis energie
In ideale omstandigheden zouden de zonnepanelen genoeg moeten zijn voor 70 km aan extra range per dag, maar dat haal je enkel op een zonnige zomerdag. Toch schat Lightyear in dat in een Nederlands – en dus ook een Belgisch – klimaat, je maar om de 2 maanden moet bijladen aan een laadpaal als je 35 km per dag rijdt. Zonnigere klimaten zouden zelfs 7 maanden moeten halen. Een auto die beter wordt dankzij de klimaatverandering, wie had dat gedacht?
Minimalistisch
Het interieur is bewust minimalistisch gehouden, volgens Lightyear om de impact op de planeet én op de bestuurder tijdens het rijden minimaal te houden, maar we vermoeden dat het ook gewoon gemakkelijker is qua productie om het aantal knopjes en snufjes tot een minimum te beperken. Er is een infotainmentsysteem met een scherm van 10,1 duim en het interieur is volledig bekleed in vegan materialen. Zoals bekend worden er 946 Lightyear 0's geproduceerd aan 250.000 euro per stuk, de productie gaat deze herfst van start en de eerste levering zou al in november kunnen gebeuren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!