Lotus kijkt niet op een nieuwigheid tegenwoordig. Na de Exige is het de beurt aan de Elise die met de 250 Cup teruggrijpt naar het oorspronkelijke recept en dus naar het adagium van Colin Chapman, de oprichter van Lotus, die gewicht als de grote vijand zag.
884 of 860 kg, meer niet
De wijzigingen aan de auto zijn immers stuk voor stuk gewichtsbesparingen. Dat het gewicht naar 884 kg zakt, is het gevolg van het gebruik van carbon stoelen, velgen in gesmeed lichtmetaal, een achterruit uit polycarbonaat en een lithiumaccu. De meest veeleisende klanten kunnen nog eens 24 kg besparen (voor een totaal van 860 kg) wanneer ze opteren voor een titanium uitlaat, bijkomende elementen in carbon of ultralichte remschijven.
Ongewijzigd
Aan de motor werd niet geraakt, dus die maakt nog altijd 246 pk vrij voor een spurt naar 100 km/u in 4,3 seconden. Het moet een hart onder de riem zijn voor de amateur-piloten die de jongste jaren hun beklag hadden gedaan over het feit dat de kleine Lotus wat was aangekomen… De instapprijs zal rond de 62.000 à 63.000 € schommelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!