Lotus vervangt de Elise Cup 220 door de Cup 250. Zoals zijn naam al aangeeft, is zijn 1.8-viercilinder (van Toyota) wat krachtiger geworden. Zo perst de roadster er 246 pk uit, ofwel 26 pk meer, en weegt hij ook nog eens enkele kilo's minder. Doordat hij gebruikmaakt van een nieuwe lithium-ionbatterij (-10 kilogram), stoelen van koolstofvezel (-6 kilogram) en lichtmetalen velgen (-1,5 kilogram) is hij al 17,5 kilogram lichter. Wie nog veeleisender is, kan voor het Carbon Aero-pack kiezen, waarmee nog eens 10 kilogram bespaard kan worden. De Lotus zou dan amper 921 kilogram wegen.
Snelheidsduivel
De roadster, die vanaf nu enkel optioneel een hardtop krijgt, spurt van 0 tot 100 km/h in 4,3 seconden en haalt een topsnelheid van 248 km/h. Op het testcircuit van Hethel doet de nieuwkomer er 1 minuut 34 seconden over om een ronde af te leggen, 4 seconden sneller dan de Cup 220. Met de stroomlijnkit wint de kleine Brit 66 kilogram downforce bij 160 km/h en 155 kilogram bij zijn topsnelheid. De sportieveling krijgt ook nieuwe schakelaars en rood of zwart alcantara. Hij zal in april gelanceerd worden en draagt een prijskaartje van iets meer dan 60.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!