UPDATE: Belgische prijzen Lotus Emeya
- Lotus Emeya: 109.490 euro
- Lotus Emeya S: 130.390 euro
- Lotus Emeya R: 154.890 euro
In de loop van 2024 krijgen de Evija en de Eletre het gezelschap van een derde EV-model, want dan gaat de nieuwe Lotus Emeya in productie. Hethel omschrijft zijn nieuwe baby als een Ultra GT die hoogstaande prestaties, een emotioneel design en luxueus raffinement verpakt als een slanke sportberline. De technische basis is zowat identiek aan die van de SUV Eletre, met een elektrische aandrijflijn die twee elektromotoren en een batterijpakket van 102 kWh telt.
LEES OOK AutoGids test de Lotus Eletre SUV
Dankzij zijn 918 pk en 985 Nm sterke aandrijflijn sprint de Lotus Emeya in 2,78 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 256 km/u. Het rijbereik zou vergelijkbaar zijn met dat van de Eletre, dus reken op een actieradius van een ongeveer 500 kilometer. Nog indrukwekkender dan de pure prestaties zijn de laadmogelijkheden, want de Lotus Emeya kan snelladen aan 350 kW. Dan volstaan 5 minuten om het rijbereik met 150 kilometer te verlengen. Na 18 minuten zijn de leeggereden accu's weer voor 80% bijgeladen.
"For The Drivers"
Hoewel het concept van de elektrische Lotus Emeya mijlenver verwijderd is van het recept waarmee de Britse constructeur de Emira kookt, ligt de focus nog steeds op een efficient weggedrag dat een heleboel rijplezier belooft. Daarbij speelt de aerodynamica een sleutelrol, want het slanke koetswerk wordt geholpen door een actieve achterdiffusor en door een zich automatisch verstellende achterspoiler die tot 215 kilogram neerwaartse druk genereert.
De elektrische sportberline komt tevens met een elektronisch gestuurde luchtvering en met geïntegreerde ruisonderdrukking, maatregelen ook die het comfortpeil naar een torenhoog niveau willen stuwen.
Het interieur van de nieuwe Lotus Emeya is zowat identiek aan dat van de Eletre SUV, met een dashboard dat een smal instrumentarium combineert met een centraal gemonteerde display voor het infotainmentsysteem. De sportstoelen dragen een kuip uit koolstofvezel, terwijl het interieur verpakt wordt met duurzame materialen: gerecycleerde katoenresten uit de mode- en kledingindustrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!