De Lotus Evija heeft vier elektromotoren die gevoed worden door centraal gemonteerde lithium-ionbatterijen. Het systeemvermogen bedraagt 2.000 pk, het gecombineerde maximumkoppel piekt bij 1.700 Nm. Dat volstaat om de elektrische hypercar in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en om hem een topsnelheid van meer dan 320 km/u te bezorgen. Het niet nader omschreven accupakket belooft een rijbereik van 400 kilometer en zou in 9 minuten weer volledig opgeladen zijn, gesteld dat je een installatie vindt die 800 kW aankan.
Lichtgewicht?
Lotus maakt een erezaak van een laag gewicht. Geen sinecure bij een elektrische hypercar, daar de batterijen flink wat kilo's toevoegen. Toch zet de Evija niet meer dan 1.680 kilogram op de bascule. Met dank aan de volledig uit koolstofvezel opgetrokken en slechts 129 kilogram wegende monocoque. Het koetswerk combineert vleugeldeuren en cameraspiegels met actieve aerodynamica, inclusief een DRS-module en verschillende Venturi-kanalen. Het door de autosport geïnspireerde onderstel krijgt adaptieve dempers, de uit magnesium vervaardige velgen zijn gevuld met koolstofkeramische schijven van AP Racing en worden omgord door Pirelli Trofeo R-banden. Vooraan staat de hypercar op 20- en achteraan op 21-duimsvelgen.
1,9 miljoen euro!
Hoewel Lotus zich focuste om het reduceren van het gewicht en het optimaliseren van het prestatiepotentieel, wil de Evija geen elektrisch circuitmonster zijn. Maar een concurrent voor de Bugatti Chiron en de McLaren Speedtail. Dat zie je onder meer aan het luxueus uitgevoerde interieur, dat een futuristisch gelijnde cockpit combineert met een zwevend dashboard, een digitaal dashboard en een F1-achtig sportstuurtje. Let ook op de minimalistische middenconsole. Lotus wil 130 exemplaren van deze Evija bouwen, elk exemplaar zal zo'n 1,9 miljoen euro kosten. De eerste wagens worden loop volgend jaar geleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!