Het is niet eenvoudig om je weg te vinden in het Lotus-gamma met al zijn speciale reeksen… Zo bestaat de Evora-familie uit de Evora 400 en de Evora Sport 410, maar ook de Evora GT430, die afgelopen zomer werd voorgesteld en die in een beperkte reeks wordt gebouwd. Deze GT430 neemt nu de hele catalogus over en krijgt een GT430 Sport-afgeleide. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, wil deze ‘Sport’ minder radicaal zijn dan de GT430. Hij richt zich tot een breder publiek en werpt zich meer op als een model voor ‘grand tourisme’. Hij verliest trouwens de grote koolstofvezel spoiler van de GT430. Achterin ligt de 3.5-V6 met compressor van Toyota, die hier is opgevoerd tot 430 bhp (brake horsepower) of 436 pk (bij 7.000 o/m) en een koppel van 440 Nm (bij 4.500 o/m) in combinatie met de manuele zesversnellingsbak, of zelfs 450 Nm met de zestrapsautomaat.
Nog lichter
Door zijn grote spoiler weg te laten verliest de GT430 Sport 10 kilo (1.248 kilo droog met manuele versnellingsbak). Hij genereert echter wel minder neerwaartse druk bij hoge snelheden (100 kilo bij topsnelheid, tegenover 250 kilo voor de GT430 met spoiler). Daardoor is hij een seconde trager op het huiscircuit van Lotus, in Hethel. De Sport haalt daarentegen een topsnelheid van 315 km/h, tegenover 305 km/h voor de versie met spoiler, waardoor hij de snelste Lotus ooit is. De Sport is meer dan 10.000 euro goedkoper dan de ‘gewone’ GT430, maar kost nog steeds zo’n 144.000 euro bij ons…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!