Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lotus Exige Race 380: afgeslankt voor het circuit

Verwachte lancering : 01-05-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-01-2017

Lotus maakt de Exige Sport 380 lichter voor een versie die enkel voor circuit geschikt is. Daarmee gaat hij onder de grens van één ton. In tegenstelling tot de straatversie gebruikt de Race een standaard een sequentiële versnellingsbak.

Op basis van de Lotus Exige Sport 380 met zijn 3.5-V6 met compressor ontwikkelde het Britse merk een circuitversie, de Exige Race 380. Het vermogen blijft op 380 pk, maar de coupé verliest 78 kilo in vergelijking met de Lightweight-straatversie. Daardoor weegt hij nog maar 998 kilo. De Exige Race 380 onderscheidt zich vooral door zijn nieuwe spoilerlip vooraan en de indrukwekkende vleugel achterop. Die stroomlijnelementen genereren een neerwaartse druk van 240 kilo bij zijn topsnelheid van 274 km/h (170 mph). Verder is de manuele zesversnellingsbak vervangen door een sequentiële zesversnellingsbak.

Niet gehomologeerd

Je moet er echter niet aan denken om met deze Lotus de weg op te gaan. Hij is enkel voor het circuit toegelaten. Het zal dan ook niet verbazen dat hij een rolkooi heeft, naast HANS-compatibele stoelen in koolstofvezel met zespunts harnas, verstelbare Öhlins-schokdempers, verstelbare antirolstangen en specifieke remmen van AP Racing met zadels met vier zuigers. Zelfs de trekkrachtcontrole kan worden geparametreerd. De Exige 380 staat standaard op Michelin-banden van het type Pilot Sport Cup 2, vooraan met een diameter van 17 duim en achteraan van 18 duim.

Prestaties

De Lotus Exige Race 380 trekt op van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden, tegenover 3,7 voor de straatversie. Maar hij heeft vooral een rondetijd van 1’23”5 neergezet op het referentiecircuit van het merk in Hethel. Dat is 1,5 seconden beter dan een Cup R. Zijn prestaties en de analyses van de rondjes kunnen worden weergegeven op een programmeerbaar scherm op de middenconsole. De sportwagen voor gentlemen drivers zal 99.500 pond (ongeveer 115.000 euro) exclusief belastingen kosten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten