Op basis van de Lotus Exige Sport 380 met zijn 3.5-V6 met compressor ontwikkelde het Britse merk een circuitversie, de Exige Race 380. Het vermogen blijft op 380 pk, maar de coupé verliest 78 kilo in vergelijking met de Lightweight-straatversie. Daardoor weegt hij nog maar 998 kilo. De Exige Race 380 onderscheidt zich vooral door zijn nieuwe spoilerlip vooraan en de indrukwekkende vleugel achterop. Die stroomlijnelementen genereren een neerwaartse druk van 240 kilo bij zijn topsnelheid van 274 km/h (170 mph). Verder is de manuele zesversnellingsbak vervangen door een sequentiële zesversnellingsbak.
Niet gehomologeerd
Je moet er echter niet aan denken om met deze Lotus de weg op te gaan. Hij is enkel voor het circuit toegelaten. Het zal dan ook niet verbazen dat hij een rolkooi heeft, naast HANS-compatibele stoelen in koolstofvezel met zespunts harnas, verstelbare Öhlins-schokdempers, verstelbare antirolstangen en specifieke remmen van AP Racing met zadels met vier zuigers. Zelfs de trekkrachtcontrole kan worden geparametreerd. De Exige 380 staat standaard op Michelin-banden van het type Pilot Sport Cup 2, vooraan met een diameter van 17 duim en achteraan van 18 duim.
Prestaties
De Lotus Exige Race 380 trekt op van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden, tegenover 3,7 voor de straatversie. Maar hij heeft vooral een rondetijd van 1’23”5 neergezet op het referentiecircuit van het merk in Hethel. Dat is 1,5 seconden beter dan een Cup R. Zijn prestaties en de analyses van de rondjes kunnen worden weergegeven op een programmeerbaar scherm op de middenconsole. De sportwagen voor gentlemen drivers zal 99.500 pond (ongeveer 115.000 euro) exclusief belastingen kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!