De op de competitieauto Maserati MC20 geïnspireerde MCXtrema en is exclusief ontworpen voor circuitgebruik. De coupé wordt aangedreven door een 730 pk en 730 Nm sterke 3,0 liter grote biturbo-V6 die is afgeleid van Maserati’s Nettuno-motor. Na zijn onthulling op Pebble Beach tijdens de Monterey Car Week (VS), weten we nu meer details over deze circuitauto. Zijn ontwerp creëert een aerodynamische tunnel op de kruising tussen de voor- en achterpartij van de carrosserie. Luchtkanalen en luchtinlaten regelen de temperatuur van de radiatoren, de motor en de remmen. Ze spelen ook een aerodynamische rol, net als de frontsplitter, de verstelbare achterspoiler, de haaienvin en de grote diffusor.
Fun en prestaties
Het gestroomlijnde ontwerp is duidelijk gericht op prestaties. Dat geldt ook voor het monocoque chassis van ultralicht koolstofvezel. Het is voorzien van een ophanging met dubbele driehoeken waarvan de nieuwe geometrie met een ontwikkelingstestrijder werd ontwikkeld in de simulator van het Maserati Innovation Lab. De raceschokdempers zijn van het 'vierweg'-type, waarbij de veren en de stabilisatorstang volledig kunnen worden afgesteld en aangepast aan de omstandigheden op het circuit. De remmen zijn gemaakt van koolstofvezel. De ingenieurs van het merk met de drietand hebben de elektrische stuurbekrachtiging afgesteld met het oog op een optimale rijervaring.
7.500 o/m
De watergekoelde biturbo-zescilinder in een V van 90° is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak met racekoppeling en spatels aan het stuur. De achterwielaandrijving is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. Dit zorgt voor geweldige prestaties, vooral op slickbanden. Maserati geeft echter geen acceleratie- of snelheidscijfers. Wel geeft de Italiaanse constructeur aan dat de MCXtrema 1.300 kg weegt, wat een verhouding gewicht-vermogen oplevert van 1,8 kg/pk. Het maximumvermogen wordt bereikt bij 7.500 o/m, terwijl het maximumkoppel beschikbaar is vanaf 3.000 o/m.
62 exemplaren
Gentleman-drivers die de Maserati MCXtrema aanschaffen, zullen hem dus niet op de openbare weg kunnen gebruiken. Temeer omdat de cockpit, met zijn knoppen, keuzeschakelaars en hightech stuurwiel met geïntegreerd scherm van 5 duim, duidelijk laat zien dat dit een raceauto voor het circuit is. Kussens beschermen de knieën en het zitvlak van de bestuurder tegen schokken. De centraal gemonteerde racestoel is voorzien van een zespuntsgordel. Uiteraard zijn er een rolbeugel, een rondetijdanalysesysteem en alle veiligheidsvoorzieningen die bij een raceauto horen. Van deze 5.199 mm lange Maserati worden 62 exemplaren gebouwd, die allemaal al zijn verkocht. Een passagiersstoel is optioneel verkrijgbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!