Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda 3 MPS

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2009

De sportieve afgeleide van de Mazda 3, de MPS, krijgt gezicht dat tegelijk vrolijk en agressief oogt, en dat dus perfect bij zijn 260 pk past.

De motorkap van de Mazda 3 MPS pakt trots uit met een luchtinlaat die de intercooler van de turbo van de MZR 2.3 DISI met 260 pk voedt. DISI staat voor Direct Injection Spark Ignition, een directe inspuiting met bougie-ontsteking. Tegelijkertijd geven het radiatorrooster en de onderkant van de bumpers hem een vriendelijke toets. De MPS blijft echter een stoere jongen met zijn grote achterspoiler en ronde lijnen. Hij neemt de turbobenzinemotor met 260 pk en 380 Nm (bij 3.000 o/m) over van de MPS van de vorige generatie. De manuele zesversnellingsbak is zeer compact en heeft drie assen. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Japanner een maximumsnelheid van 250 km/h haalt en in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h spurt. Het DISI-blok beschikt over een koelsysteem in de cilinders. Hierdoor is hij zuiniger dan zijn voorganger met 9,2 liter per 100 km, tegenover 9,7 liter vroeger. Verder gebruikt de nieuwe katalysator van de MPS minder edele metalen.

Het chassis van de MPS werd natuurlijk ook aangepast. De stijfheid werd verbeterd met dwarsbalken in het dak en een versterkte middentunnel. Om rolneigingen tegen te gaan, werden de antirolstangen dikker gekozen, maar er werden ook speciale schokdempers met grotere dempingskracht gemonteerd. Ook de afstelling van de voorste en achterste ophanging werd aangepast. Mazda schoeide zijn 3 MPS verder met grotere Dunlop-banden (225/40R18) die meer grip bieden en stijvere flanken hebben. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging EHPAS heeft een groter reactievermogen. Het remsysteem bestaat uiteraard uit geventileerde schijven met grote diameter (320 millimeter) vooraan. Achteraan zijn ze vol en meten ze 280 millimeter. Het vierwegs-ABS is gekoppeld aan een nieuw remhulpsysteem en aan de standaard DSC-stabiliteitscontrole. Om het vermogen te controleren dat naar de voorwielen gaat, beschikt de MPS over een koppelgevoelig sperdifferentieel.

Het interieur van de vijfdeurs straalt eerder soberheid uit, hoewel de instrumenten vernieuwd werden. Zo pronkt op het dashboard een nieuwe toerenteller met het rode MPS-logo, maar vooral de turbodrukmeter valt op. Hij bevindt zich tussen de gewone tellers in. De voorste stoelen zijn voor de gelegenheid semi-kuipstoeltjes met rode motieven en sierstiksels.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten