Na de vierdeurs, die vorige week werd onthuld in Los Angeles (en die ook beschikbaar zal zijn in België), ontdekt Europa eindelijk de vijfdeursvariant waarnaar op ons continent het meest wordt uitgekeken. Deze koetswerkuitvoering zal in Bologna op 3 december voor het eerst aan het publiek worden getoond. Mazda heeft echter nu al de eerste foto's vrijgegeven. De voorpartij is vergelijkbaar met die van de drievolumeberline, maar de achterkant ziet er heel wat dynamischer uit. De Japanner zou ook voordeel moeten halen uit zijn gewicht, aangezien hij, naar het voorbeeld van de Mazda 2, enkele kilo's is afgevallen. Dat is natuurlijk goed nieuws voor het verbruik en de prestaties. Wat de uitstoot betreft, krijgen de benzineversies een katalysator met "single nanotechnologie", waarvoor minder gebruik moet worden gemaakt van platina en palladium, zeldzame grondstoffen.
Het nieuwe motorgamma is natuurlijk zowel voor de vier- als de vijfdeurs aangepast aan de Europese gewoontes en verwachtingen. Zo vinden we aan dieselzijde naast de 1.6 van 109 pk de nieuwe 2.2 van de Mazda 6. Deze Euro 5-motor is zuiniger dan de tweeliter die hij vervangt, en zal worden aangeboden in twee vermogensversies: 150 en 185 pk. Bij de benzinemotoren kan er worden gekozen tussen de bestaande 1.6 en 2.0 van respectievelijk 105 en 151 pk. De tweeliter zal ook verkrijgbaar zijn met een vijftrapsautomaat, maar dan wel met 1 pk minder. De MPS, de sportieve variant van de vijfdeurs, zal later worden geïntroduceerd en krijgt een 2.3 op benzine met 260 pk. De vierdeurs zal in België enkel verkrijgbaar zijn met de krachtigste versie van de 2.2 CDVi.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!