Naar Kei-normen (belastingvriendelijke autootjes met een kleine cilinderinhoud) is de AZ compact. Om te voldoen aan de moduleerbaarheidsbehoeften van Japanse stadsbewoners is hij dus vrij hoog. Dat geeft hem een kubusvormig uiterlijk, net zoals de meeste andere Kei-auto's in Japan. Naast zijn nieuwe blik en zijn aangepast design heeft de nieuwe Mazda AZ-Wagon een nieuw platform met verlengde wielbasis, maar ook een grotere binnenruimte.
Onder de motorkap vinden we een atmosferische benzinemotor van 660 cc met 54 pk (40 kW) en 63 Nm of een turboversie van 64 pk (47 kW) en 95 Nm. Die laatste wordt altijd gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak, terwijl er in het eerste geval keuze is tussen een manuele vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. En zoals dat in Japan altijd het geval is, kan ook worden gekozen voor een vierwielaandrijving. Met de nieuwe AZ-Wagon zal Mazda proberen wat marktaandeel af te snoepen van een segment dat erg populair is in Japan en dat gedomineerd wordt door concurrenten als Suzuki en Daihatsu. Voor de mechanische basis ging Mazda te rade bij Suzuki.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!