De Mazda CX-7 SCR, die wordt voorgesteld in Frankfurt, is de eerste Japanse personenwagen met een selectief uitlaatzuiveringssysteem (SCR) dat werkt met AdBlue. Dat laatste is een vloeibare ureumafgeleide die wordt verneveld in de uitlaatgasstroom, vlak voor de katalysator. Daardoor worden de gassen veel beter gezuiverd.
De binnenkort te lanceren facelift van de CX-7 is degene die mag uitpakken met deze uitlaagaszuiveringstechnologie. De chemische reactie die wordt uitgelokt door het AdBlue zet ongeveer 40 procent van de erg giftige NOx-deeltjes om in stikstof, dat onschuldig is omdat het het belangrijkste bestanddeel van lucht vormt: 78 procent van de atmosfeer bestaat uit stikstof N2. Het AdBlue-reservoir is voldoende groot om niet te moeten worden bijgevuld tussen twee onderhoudsbeurten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!